Thursday, October 15, 2009

cinta-Mu padaku..

Recently, ramai plak orang-orang sekeliling saya sakit .. 2 minggu lepas abang ipar saya kemalangan, lepastu ummi plak sakit dalam telinga, adik saya akram sakit mata, dua orang member yang duk dekat bilik saya pon sakit mata, pastu kawan saya wan n kak bishah eksiden, sian wan, teruk gak sbb die pembonceng, terpelanting kt tengah jalan raya kt batu cave, seb baik takde kete lalu, habis luka2 and bengkak2, sabar ye wan..baru tadi saya melawat die, yang lagi sedih doctor just bagi mc seminggu je, ok fine la if doc tak nak wan tinggal klas sgt sbb final exam is just around the corner, tapi saya musykil bile doc tak xray pon wan, risau jgk sbb dia duk sakit badan je tu, sy dulu penah tersepak tangga and lebam 1 jari kaki rajin plak doc xray..emm, maybe doc lain kot yang on duty..semoga wan cepat sembuh , begitu jgk yang lain2 tu..lagi 1 esok adik saya [Muhammad Jihadi a.k.a abe chik] yang study kt uniKL ipoh tu akn wt operation di Hospital Besar Ipoh, harap kawan2 doakan die, ummi abah n adik2 sume dalam perjalanan ke sana, dah nak sampai kot, tapi saya, kak long and syukri tak dapat ada same sbb sok kitorang sume ade klas esok and luse.. apa-apa pon doa kami tetap mengiringi chik dari sini..shafaakallah..semoga Allah memeliharamu.. semoga Allah menyembuhkan penyakit adik saya, abang ipar saya,sahabat2 saya and diri saya sendiri.. amin..

Kesihatan adalah satu bentuk daripada nikmat Allah. Memiliki tubuh badan yang sihat adalah nikmat yang paling berharga, imagine if badan kita tak sihat, akan tergendala lah seluruh rutin harian kita, even sakit kepala, nampak mcm small matter je kan, tapi disebabkan sakit kepala kita kita tak bleh nak study, tak boleh nk focus dalam class, belom lagi sakit anggota badan yang lain..sakit tangan, sakit kaki, sakit badan…pengalaman saya sendiri pon bila penyakit saya datang menyerang, tak de ape yang saya boleh buat melainkan baring je, maka mengalirlah air mata saya, teringatkan tanggungjawab saya sebagai hamba, anak, pelajar, adik, kakak, dan sahabat, masih banyak tanggungjawab2 yang tak tertunai, masih banyak janji-janji yang tak terkota, dan masih banyak impian yang tak tercapai..air mata itu jgk mengalir kerana kerinduan saya pada ummi n kuarga, if sakit kat rumah memang best sebab ade diorang, ada orang jaga, tapi nasib baik kak long ada kat sini, but then dia sendiri pon ade tugas n keje die, tak dapat la die nak teman saya sepanjang masa, time dia datang semangat saya kuat la, bleh gelak-gelak, gurau-gurau [time kasih kak long], call ummi wat loud speaker sembang ngan adik2 n abah skali, tapi bile kak long balik bilik dia tinggal saya sorang2 kemurungan menjengah lagi, masa tu saya fikir ape je yang saya buat waktu saya sihat, banyak mana amalan-amalan sunat yang saya laksanakn demi mencover amalan wajib saya..[sedih!!!] ampunkan aku hamba-Mu yang hina ini ya Allah, betapa aku hamba yang kurang bersyukur, betapa aku seorang hamba yang banyak alpa, yang selalui mendustai taubat-taubatku.. Namun Tuhan, ujian Mu ini kusambut dengan penuh syukur, tanda cinta Mu padaku yang tak pernah padam, tarbiyyah-Mu ini mengingatkan ku bahawa aku masih memiliki-Mu dalam hidupku, aku masih di beri peluang bermanja dengan-Mu, aku masih di beri pinjam nikmat-nikmat-Mu yang lain, lebih-lebih lagi nikmat Iman dan Islam ..

Oleh itu, jangan sedih kalau kita ditimpa kesakitan, atau musibah.. Rasulullah s.a.w bersabda :

"ما أصيب المؤمن من الهمّ ولا غمّ ولا وصب ولا نصب ولا مرض حتّى الشّوكة يشاكها إلا كفّر الله بها من خطاياه"

Tidaklah seorang mukmin ditimpa kecemasan, kegelisahan, rasa sakit dan keletihan hingga tertusuk duri sekalipun melainkan dengan semua itu Allah akan menghapuskan dosa-dosanya.

Perkara ni berlaku pada orang2 yang sabar, ikhlas dan bertaubat sebab Allah tau kita akan mengadu padaNya, Allah tau kita akan merintih padaNya dan Allah tahu amalan2 kita hanya untuk-Nya.

Al Mutanabbi, seorang penyair Arab ada menyebut dalam bait-bait syairnya yang penuh hikmah, betapa perlunya bekalan kekuatan dan kelapangan dada bagi seorang hamba :

jangan biarkan masamu berlalu tanpa pengorbanan
sepanjang roh masih setia menemani jasad,
kegembiraan tak selamanya menemani hari-harimu.
terkadang datang kesedihan tidak boleh kamu tolak..

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala dalam surah Al-Hadid ayat 23 yang bermaksud :

(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput darimu dan tidak pula terlalu gembira dengan nikmat yang diberikan-Nya kepadamu..

Alhamdulillah..sakit membuatkan aku lebih bersyukur, sakit memberi ruang kepadaku untuk bermanja dengan-Mu, kekurangan ini membuatkan aku lebih menghargai apa yang ada disekelilingku, dan ujian ini telah memuhasabahkan diriku bahawa betapa cinta-Mu tak pernah jauh .. Terima Kasih ya Tuhan..


~ MuHaSaBah CiNtA~


Wahai...
Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu
Tuhan...
Baru ku sadarIndah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama iniYa ilahi....
Muhasabah cintaku...
Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

5 comments:

~0~ said...

Semoga semua akan cepat sihat..

Papepun, cik melati kena kuat untuk hadapi semua nie. jgn murung2 tau. senyum ok..

Werdah said...

Salam Melatidaisy,

Semoga semuanya kembali pulih seperti sedia kala.

Alhamdulillah Melati tabah dlm menjalani ujian dp Allah, semoga mereka yg mengalaminya pun diberikan kekuatan.. amiin

melatidaisy said...

to ~o~
mudah-mudahan ..amin..
thanks bro :)

to werdah
wslm m.cik ..
minna wa minkum taqabbal ya karim,
jazakillahah khair :)

cin said...

erm salm ziarah

melatidaisy said...

to cin
salam kembali..
^_^