Thursday, October 29, 2009

ma'attaufiq wan najah !!!



final examination
for semester 2 2009/2010 session for IIUM students is just arround the corner..below is my examination schedule.. walaupun aku dapat holiday awal compared to other courses..unfortunately jadual examku sangat padat.. huhu.. semoga Allah permudahkan segala urusanku..


3 nov 09 : Jahili and Islamic Poetry Texts
نصوص شعرية جاهلية وإسلامية
4 nov 09 : Arabic Morphology 11
الصرف الثاني
6 nov 09 : Islamic Aqidah
العقيدة الإسلامية
9 nov 09 : Arabic Syntax 11
النحو الثاني
10nov 09 : Quranic & Prophetic Texts
نصوص قرآنيّة ونبويّة



to all my friends, tak kira la course Bar ke, Law ke, engineering ke, Irk ke, Kaed ke and sume2 la (tak larat nak sebut..hee), hatta sahabat2 ku kat universiti2 lain seantero malaysia, juga untuk my siblings..kak long, abe chik n keri ..dengan ini melatidaisy nak ucapkan ma'attaufiq wan najah, good luck n semoga berjaya, selamat berjuang dengan pen dan kertas, semoga kita semua dapat berikan yang terbaik untuk exam kali ini, dan doakan kejayaan bersama, segala salah dan silap harap dapat di maafkan, agar tak terhijab hati ini dek kesalahan lalu.. terima kasih jugak untuk para asatizah di uia atas segala ilmu, ampun and maaf di pinta atas segala khilaf and kenakalan diri ini ;) wa jazakumullahu khairan jazak kpd sahabat2 yang setia membimbing,and also to my beloved ummi and abah n family atas segala kasih sayang kalian, and paling utama syukur pada Mu Tuhan kerana masih memberi peluang kepadaku bernafas untuk terus berjuang mencorak diri hingga ke detik ini..


emm..pejam celik pejam celik semester 1 untuk tahun ke dua pengajianku di Taman Ilmu dan Budi ni semakin melabuhkan tirai ..ya Allah, pantasnya masa berlalu, berlari meninggalkan aku, apa yang aku dapat sepanjang semester ini? bertambahkah ilmu ku? bertambahkah pengetahuanku? dan paling penting bertambahkah amalanku?? hakikatnya aku amat sedih, sedih sebab terlalu banyak peluang yang aku lepaskan, terlalu banyak masa yang aku bazirkan, terlalu banyak harapan orang sekeliling yang aku kecewakan dan terlalu banyak taubat yang aku dustakan..ampunkan aku ya Rahman, atas segala kelemahan diri ku, ampunkan aku ya Rahim, atas segala kekuranganku, sesungguhnya aku sehina-hina hamba-Mu, aku amat lemah dan aku selalu tewas dengan diri sendiri..ya Ilahi, sesungguhnya aku teramat berhajat kepada-Mu ya Allah, aku sentiasa perlukan bimbingan-Mu dalam setiap hayunan langkahku ya Allah, ya Ilahi, janganlah Kau lepaskan diri ini bebas tanpa ikatan-Mu, janganlah Kau biarkan aku mencorak hariku sendirian tanpa petunjuk dan kasih-Mu, bantulah aku ya Tuhan, pimpinlah aku ya Rabbi ...buat sahabat-sahabat yang dikasihi fillah, maafkan segala kekurangan sahabatmu ini, sesungguhnya banyak tanggungjawabku sebagai seorang sahabat yang belum tertunai, mungkin aku banyak mengecawakan orang di sekilingku kali ini, itu yang dapat aku rasakan..tapi aku bersyukur kerana kalian masih setia menghulur kan tangan untuk terus membimbingku, agar aku tidak terus berjalan di lorong yang suram, sesungguhnya aku amat bersyukur di atas kurniaan tautan ukhwah ini.. keikhlasan mu wahai sahabat-sahabat sesungguhnya banyak menyedarkanku, mengetuk hatiku bahawa aku tidak pernah bersendirian di jalan ini, bahawa aku masih punya kalian untuk sama-sama melakar mimpi indah dalam perjuangan ini ~ puji-pujian hanya untuk Mu ya Allah atas nikmat ukhwah ini ... aku memohon pada-Mu agar kau permudahkan lah jalan jihad sahabat-sahabatku ini ya Allah, agar mereka sentiasa di bawah naungan kasih sayang-Mu.. amin ..



semoga kalian semua bersedia untuk menempuhi imtihan dunia ini.. dan jangan lupa juga untuk update and upgrade preparation untuk imtihan hakiki nanti.. semoga kita semua tergolong dari kalangan yang mendapat keampunan Allah..

sebagai peringatan untuk diriku dan sahabat-sahabat, di sini ingin aku kongsikan tiga penyakit yang sering dideritai oleh penuntut ilmu..iaitu ;
  • Riya' dalam menuntut ilmu dan berdakwah, ubatnya adalah kejujuran dan keikhlasan
  • Dengki. penyakit ni selalu sangat berjangkit di kalangan penuntut ilmu, padahal penyakit hati ni termasuk dalam salah satu dosa besar..ubatnya adalah beriman kepada Qadha dan Qadar, selalu meminta perlindungan kepadaNya dan mengingati kurnianNya.
  • Takabbur. balasan bagi org yang takabbur adalah kehinaan di dunia dan akhirat. ubatnya adalah rendah hati dan mengenali jiwa secara lebih dalam.
na'udzubillahi min dzalik.. semoga kita semua terlindung dari segala sifat yang keji .. amin..

akhir kalam.. GOOD LUCK to all again .. =)

and.. daa ~

^_^

17 comments:

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila
klik disini.

Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

"SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis.. Semoga sejahtera dan semoga sentiasa diberi keberkatan.. wassalam.

Solehah said...

good luck ya..banyakkan berdoa..semoga berjaya didunia dan akhirat..

melatidaisy said...

to bujang senang :

wa'alaikumussalam ..
thanks ats ziarah n jazakallah jgk ats perkongsian info trsebut.. insyAllah bile ada kelapangan nanti sy cuba =)
wa barakallahu fika aidhon!

melatidaisy said...

to solehah :

thanks kak..
semoga kita sama2 mendapat syafa'at =)
barakallahufiki ^_^

~0~ said...

good luck ok...

all da best..

Allah always with us

Badrul Aini Sha'ari said...

salam perjuangan...

tq singgah blog...

gerangan siapakah melatidaisy?

p/s: erk, kita sekelas jahili?

melatidaisy said...

to ~0~ :

thanks bro ~
hope u r doing well too
barakallahufik =)

melatidaisy said...

to Badrul Aini Sha'ari :

salam mujahadah wt anta jgk ..
yup, sekelas, kn ke jahili 1 section jesem ni..=)

ni nabilah la Bad ..hehe ..
ma'attawfiq wan najah fil imtihan nihaa ie!

mOhd irWAn said...

salam kepada owner blog ni...maaf sebba xtau nak panggil sapa...gud luck exam nie..ana doakan yg terbaik..jadual kita lebih kurang sama jer..cuma U je berbeza...jangan lupa doakan ana skali...yerk..

melatidaisy said...

to mOhd irWAn :

w'salam..syukran 'ala du'a..
insyaAllah, victory 2gather =)

cik CumeY said...

wah...bole blajar arab kat cnie..nway...

gud luck dear!

amin!

Hisham said...

salam...caya la...bestla en3 nie...keep up a gud work k...k la u tkcre

SITI RAHMAH BORHAM said...

salam kak,good luck too..jgn pernah mengalah slagi blum smpai medan juang!!bittaufiq wannajah..

melatidaisy said...

to cik Cumey :

hehe.. nanti sy wt tutor ye kak =)
gud luck tuk akak gak,final sem..all d best ^__^

to Hisham :

thanx bro hisham =)


to SITI RAHMAH BORHAM

yup rahmah, i wanna b as strong as u =)

abu muaz said...

Salam ziarah.

cik EPAL said...

all the best guys ;)

melatidaisy said...

to abu muaz :

syukran 'ala ziarah :)

to cik EPAL :

thanx sis ;)