Thursday, December 31, 2009

sedih = senyum =sedih =senyum ila akhirihi..


bismillahirrahmanirrahim..


entah kenapa akhir-akhir ni saya rasa macam ni..seringkali rasa itu bertandang dihati..walau bukan setiap detik tapi ia tetap hadir menggugat jiwa..rasa gundah di hati..seakan-akan perasaan tercalar,seakan-akan hati dilukai,seakan ada sembilu menghiris,seakan-akan ditinggalkan bersendirian..sepi..ya..itulah perkataan yang tepat..nak kata ditinggalkan kekasih memang mustahil sangat..

sungguh, saya sendiri tidak mengerti..kalau tercalar siapa yang calari?kalau dilukai siapakah yang melukai? entah..saya betul-betul bingung..semalam,untuk mengubati hati saya call ummi..ummi dapat baca perasaan saya bile dengar suara saya, saya cuma beri alasan terlalu rindukan ummi dan keluarga ..walaupun di hati saya saya dapat rasakan ada alasan lain yang saya sendiri jahil tentangnya..saya betul-betul tak tau..ummi menegur saya sebab call waktu maghrib..sedangkan saya dah siap berwudhuk untuk solat..apakan daya saya? masa tu kemuncak segalanya yang saya rasa..saya tak mampu tanggung lagi, sebab tu saya terus capai telefon dan cari no ummi..bagi saya suara ummi penawar bagi saya, kata-katanya bagai api membakar kekuatan saya..

ampunkan hamba-Mu ya Allah..tika itu langsung tak terniat dihatiku untuk mengenepikan kebergantunganku pada-Mu..sesungguhnya engkaulah sebenar-benar sumber kekuatanku,kurniakan maghfirahMu ya Allah atas kelalaianku itu.. tapi pada waktu itu aku amat tewas dengan perasaanku, aku amat perlukan bisikan suara ibu ditelingaku..sungguh..aku jadi malu dengan tingkahku..

selesai solat maghrib hati saya kembali tenang..alhamdulillah..terus saya bersiap-siap untuk menghadiri satu liqo'..syukur pada-Mu Rabbi,di pertemuan itu rohani saya terisi,luahan kalam murabbi satu-persatu menyerap di hati.. lantas nurani ini menyusun agenda untuk diri dengan harapan istiqomah juga mengiringi..Agungnya kasihMu ya Allah, kau kurniakanku sahabat-sahabat penyejuk dihati..

dan di situ gundah itu hilang, segala rasa yang menyesakkan jiwa hilang terbang entah ke mana, tak ingin saya selidiki, biarlah mereka menjauh pergi..


Allah berfirman :
“Ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang” (Surah ar-Rad: ayat 28).

Dan pagi ini kumulakan hari ku dengan senyuman..keluar je bilik..senyuman bertukar kekalutan..jam dah tunjuk pukul 8.15am..kelas phonology saya bermula 8.30am. Tapi saya tak dapat ke kelas sebab helmet tertinggal somewhere..baru sedar yang helmet tak de dalam bilik..aduhai..macam-macam..semacam ada yang tak kena je dengan diri ni, namun tak terungkai dek hati.saya tenangkan hati, nak jalan memang alamatnya lambat sampai, redah tanpa helmet?? tak nak la..karang melayang duit ptptn kena infak kat traffic UIA,kelas pun dah nak mula..lepas call kak long alhamdulillah dia dapat hantar saya..alhamdulillah..nasib baik kak long ada..saya tiba di kelas dan dengan semangat menadah telinga mendengar celoteh Ustaz Shamsul..terdetik kagum dalam hati dengan kelebihan ustaz menguasi beberapa bahasa, bukan saja fasih berbahasa Arab dan English..

maha suci Allah, sesungguhnya kau maha Penyayang..kau turunkan nusrahMu saat aku memerlukannya..cuma aku hamba yang sering lalai..seringkali kufur pada nikmatMu..ighfir dzunubi ya Allah..

senyum dan sedih silih berganti..tengah hari itu sekali lagi saya di uji.. mungkin bagi orang lain ujian itu sangat kecil, tapi dengan keadaan emosi saya yang lemah dua tiga hari ini menyebabkan saya mudah tersentuh.entah bila gelang saya tercicir saya pon tak sedar. Tau2 je masa nak sarapan lepas kelas gelang tu dah hilang..sedihnya.rasa macam nak menangis je, nasib baik kat cafe, kalau kat bilik da lame dah..saya sangat sayang gelang tu..pemberian anak angkat ummi..saya dah cuba cari balik tapi gagal..pasrah..Allah pinjamkan sekejap je untuk saya..macam mana kita sayang pun sesuatu benda tu, kalau Allah kata ia bukan milik kita..so redha je la..mungkin bukan rezeki saya..

menyedari hakikat bahawa segala yang kita ada cuma pinjaman semata-mata..dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besar perkara..semuanya milik Allah..hatta jasad ini pun milik Allah..hanya nama milikku yang akan ku bawa di saat perhitungan di Masyar nanti..

firman Allah :

ingatlah! segala yang ada di langit dan di bumi ini adalah kepunyaan Allah.Awaslah! sesungguhnya janji Allah itu adalah benar,tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (surah Yunus:55)

saya teruskan hari saya dengan segala rasa yang saya ada..kadang-kadang saya kuat, kadang-kadang saya kalah...namun saya harus terus koreksi segala rahsia hati dan kenali diri sendiri..saya rasa saya dah temui jawapan kepada semua persoalan tadi..semuanya kembali kepada diri sendiri yang kerdil dan lemah ini..

wahai aku..
muhasabahlah diri
tak perlu kau tercari-cari
kerana di situ ada semua bukti
mujahadahlah ..
bukan sekadar dibibir tapi juga 'amali


"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah : 129)

lemahnya imanku ya Allah..selalu kemohon agar diberikan kekuatan meskipun ku tahu sedikitnya amalanku untuk Kau ganjari dengan nikmatMu..

melatidaisy-sekadar coretan rasa hati..

Ampunkan aku ya Allah..





14 comments:

GhOsToNe said...

x mo sedeyh2!

sume ithu dugaan!

hisham said...

salam..i wish u moge ape yg u hajatkan akn terlaksana dan dipermudahkan sgale urusan oleh Allah ..amin..

Abd Razak said...

Salam...

Sabar dalam setiap masa dan ketika...kerana bila hati itu merasa kosong syaitan akan mengambil peluang utk menghasut maka sebaiknya ia perlu di isikan dgn zikir agar tidak mudah terhasut oleh syaitan dan hawa nafsu...

deena farhana said...

salam..

tabahkan hati mu selalu, letakkan pergantungan sepenuhnya pada Allah, mohon nusrahNya..

sy doakan melatidaisy sentiasa tegar menempuh ranjau dunia.

ukhuwah indah buatmu sentiasa..

abu muaz said...

Salam dan selamat tahun baru. Moga hidup mu sentiasa di bawah rahmat dan lindungan illahi.

MuNie said...

bilah! tace care.. tamau sedih2 yer.. even aku kt cni pun ade kesulitan sedey2 cm ko gk. hmm untungnye kalo ade kwn2 mcm ko kt cni. xpela.. moga ceria selalu.. =)

melatidaisy said...

GhOsToNe :

sedih kejap je :)

melatidaisy said...

hisham :

thanks bro hisham 4 ur du'a..
barakallahu fik..:)

melatidaisy said...

Abd Razak :

Wa'alaikumussalam..

syukran akh ats ulasan..innallaha ma'assobirin..fasobrun jamil..

barakallahu fik :)

anak laut said...

salam....melatidaisy,

jnagan sedih-sedih..ceria-ceriakan hati kamu..
tq singgah anaklaut..

melatidaisy said...

deeNa farhana :

wa'alaikumussalam..

syukran ukhti ats titipan hati..sy hargai..
salam ukhwah fillah :)

melatidaisy said...

abu muaz :

syukran abu muaz..semoga Allah merahmati abu muaz sekeluarga..

melatidaisy said...

MuNie :

thanks muniey..semoga kite sama2 kuat..sgt rindu saat-saat itu (T_T)

u too, take care dear ..
with love ~ bilah

melatidaisy said...

anak laut :

wa'alaikumussalam..

syukran anaklaut ats ziarah..moga anaklaut jga ceria2 selalu..

barakallahu fik..