Sunday, September 27, 2009

Besyukur Ketika Senang Dan Susah

Firman Allah yang maksud-Nya : Dialah yang menjalankan kamu di darat dan di laut (dengan diberikan kemudahan menggunakan pelbagai kenderaan) ; sehingga apabila kamu berada di dalam bahtera, dan bahtera itu pula bergerak laju membawa penumpang-penumpangnya dengan tiupan angin yang baik dan mereka pun bersukacita dengannya, tiba-tiba datanglah kepadanya angin ribut yang kencang dan mereka pula didatangi ombak yang menimpa dari segala penjuru serta mereka percaya bahawa mereka diliputi oleh bahaya; pada saat itu mereka berdoa pada Allah dengan mengikhlaskan kepercayaan mereka kepada-Nya semata-mata (sambil merayu dan berkata):” Demi sesungguhnya! Jika Engkau (ya Allah) selamatkanlah kami dari bahaya ini, kami tetap menjadi orang-orang yang bersyukur” . (Yunus: 22)

Perangai manusia sering berubah dan tidak tetap dalam sesuatu hal. Kesenangan sering membawa manusia lupa daratan. Lumrahnya manusia akan bergembira apabila mereka mendapatkan kesenangan sehingga lupa pada penciptanya dan akan berduka apabila mendapat malapetaka.

Apabila berada dalam keadaan selamat dan aman mereka lupa kepada Allah SWT kecuali orang yang mendapat hidayah, fitrah mereka tetap dan bersedia mengunjung perintah Allah pada setiap waktu dan sentiasa istiqamah dalam melaksanakan perintah Allah.

Sebagai orang yang beriman kita hendaklah sentiasa redha dan bersyukur terhadap segala sesuatu perkara yang berlaku dan yakinlah bahawa setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya yang tersendiri.

Thursday, September 10, 2009

munajat hati




kadang-kadang tiap insan merasa ...

ya Tuhan
aku amat hina
aku amat lemah
Kau selamatkan lah aku dengan maghfirahMu
Kau terangilah jalanku dengan Nur HidayahMu
Kau lapangkanlah daku dengan limpah 'inayahMu
Kau tunjukkan lah jalan iaitu jalan menuju Mu
Janganlah kau hijabkan firasatku dek kerana dosa-doasaku
Ampunkan aku ya Rahman, Ampunkan aku ya Rahim
walaupun berkali-kali telah kudustai taubatku,
namun kutahu
sesungguhnya Engkau lah yang maha mngasihi hamba-hamba Mu
yang sering leka ini..
Dengan rahmat Mu dan kasih sayang Mu Ya Allah
Kau ampunilah segala dosaku ..
Ya Rabb
hanya Kau pentadbir segala yang di langit dan di bumi
hanya Kau Pemilik hati ini
hanya Kau yang mengetahui
sedangkan ku tidak mengetahui ..

_______::::::::::::::::_________

selalu nye org akan rase gembira bile dia dapat ape yg die nak,
selalu nye org akan bahagia bile ape yang die nanti kunjung tiba jua akhiryna

malangnya aku petang ni ,
aku dapat apa yang selama ni aku tunggu, yang telah lama aku tunggu,
tapi kenapa aku sedih?? kenapa aku muram dgn hal itu??
sedangkan seharusnya aku gembira, seharusnya aku tersenyum ..

mungkin kerana terlalu lama aku menunggu .....

Tuesday, September 8, 2009

Progrem Nur Ramadhan di Sg. Songkok












weekend yang lepas saya dapat 1 pengalaman baru yang amat berharga, saya ke perkampungan orang asli di batang kali, kg sungai songkok .. perjalanan ke sana memakan masa kira-kira 2 jam dari UIA. Ini pertama kali saya mengikuti program seperti ini, kebiasaannya saya mengikuti progrem-progrem berbentuk akademik seperi mukhayyam 'arabi (Arabic Camp)yang dijalankan di sekolah-menengah berrtujuan untuk membantu adik-adik dalam matapelajaran bahasa arab. Cabarannya tetap ada, pengalamannya pon pelbagai, tapi ape yang saya dapat sepanjang progrem Nur Ramadhan bersama orang asli ni sangat berbeza dengan pengalaman dalam Arabic camp tersebut. Jika di Arabic Camp saya bertanggungjawab untuk membantu adik-adik memahami teks bahasa arab, memahami kaedah tasrif fi'il, dan bermain (mumarasah)dengan kalimah 'arabiah, tapi dalam progrem Nur Ramadhan, adik-adik kita (saudara seislam) kenal huruf Arab pun tidak. Di kampung tu cuma ade 13 keluarga yang beragama Islam.yang selebihnya insyaAllah bakal kembali kepada Islam andai gerakan-gerakan dakwah digiatkan dengan istiqomah.

Pun begitu saya teruja dengan sikap pemduduk kampung sg songkok, meskipun mereka nampak pemalu, tetapi hakikatnya mereka sangat ramah, mereka telah memberikan kerjasama yang amat baik sepanjang progrem, baik yang kecil hinggalah yang nenek2. Lagi-lagi adik2 yang sangat mudah untuk di dekati. antara diorang ada yang bersekolah, tapi nisbahnya amat sedikit, menurut cerita Tok Batin,ada juga yang telah dihantar ke sekolah, tinggal di asrama (sbb jarak antara sekolah dan kampung tersebut kira2 40km) tetapi lesap dari asrama dan balik ke kg dengan hanya berjalan kaki, semata-mata sebab tak nak bersekolah. Melihat adik-adik di situ mengigatkan saya kepada adik-adik saya di rumah. Betapa adik-adik kita beruntung kalau nak dibandingkan dengan diorang. Kebanyakan mereka memang kemana-mana dengan berkaki ayam, saya sangat hairan macam mana kaki kanak2 dalam usia tu boleh jadi sekebal itu, lagi menghairankan saya bile sy ade ternampak serpihan kaca di atas tanah tapi adik2 tu slamber je jalan macam tu je. Sewaktu kami dalam perjalanan ke sungai, melalui semak samun dan jalan yang agak curam, penuh dengan ranting dan macam-macam lagi, saya dan kawan-kawan jalan perlahan je sbb nak hati-hati, tapi adik-adik yang berkaki ayam tu boleh plak berlumba-lumba sesama diorang. Seolah-olah diorg pakai sport shoes je .. Kitorng ke sungai untuk menjalankan salah 1 aktiviti iaitu ajar diorang cara membersihkan badan dengan betul. bermula dengan memberus gigi, diorang sangat seronok dan berus gigi dengan ubat gigi codomo lion tu, lepas tu bersihkan badan dengan span mandi dan mandian, lepas tu shampoo rambut,seronok sangat dapat dapat main2 ngan diorang kt sungai tu.
Selain tu, antara aktiviti lain yang kitorang buat kat sane seperti mahabbah vivit iaitu melawat rumah ke rumah, main games, gotong royong,senaman ruhul jihad, chicken dance, makan sama-sama, ajar mereka mengaji (bca iqra') dan macam-macam lagi. Setiap aktiviti yang kami buat sama2 tu meninggalkan seribu kenangan, macam2 jadi, yang pasti kami tak kering gusi dengan telatah mereka. adik-adik di situ kebanyakannya sangat mudah di dekati.




Saya harap suatu hari nanti saya dapat jejak kn kaki lagi di kampung tu, sebenarnya saya dah jatuh hati dengan masyarakat orang asli, pertemuan pertama kali dengan mereka minggu lepas telah memberi satu perasaan yang baru dalam diri saya. Sudah menjadi tanggungjawab kita terutamanya pelajar-pelajar dalam bidang agama untuk membantu diorang terutama sekali dlm memberi kefahaman yang betul dalam ilmu agama. Seperti yang sahabat-sahabat maklumkan dan saya sendiri perhatikan, memang diorang sangat perlukan golongan-golongan yang sudi berdampingan dengan mereka, mengajarkan mereka tentang ilmu agama, kerana walaupun hakikatnya diorang Islam, tapi pengetahuan diorang tentang agama sangat sedikit. Apa yang diorng tau, Islam menghramkan zina, kalau sudah masuk islam tak boleh lagi makan daging khinzir dan minum arak. tapi bab puasa dan solat mereka masih lagi ketinggalan. Jadi sahabat2, siapa lagi yang nak tolong diorg kalau bukan kita??

Monday, September 7, 2009

Hiasilah Dirimu Dengan Keindahan Jiwa Sebagaimana Indahnya Alam Semesta

Jangan bersedih dan bimbang kerana kejadian yang berlaku pada waktu malam. Apapun kejadin yang berlaku di dunia ini tidak akan berkekalan.

Keindahan bintang-bintang yang bertaburan di langit sangat menawan hati.Setiap keindahan berlaku mengikut waktu dan ketikanya. Keindahan pagi tidak sama dengan keindahan senja. Keindahan matahari ketika terbit berbeza dengan keindahan waktu terbenamnya. Keindahan malam purnama berbeza dengan keindahan malam tanpa sinaran cahaya rembulan. Keindahan langit yang cerah berbeza dengan keindahan langit yang dilindungi awan. Bahkan keindahan itu berbeza pada waktu tertentu dengan waktu yang lain, pandangan tertentu dengan pandangan yang lain, dari bilik tertentu dengan bilik yang lain. Tetapi, semuanya adalah keindahan yang menawan setiap hati setiap orang yang memandangya.

Ada bintang yang letaknya bersama dan bersendirian, seperti mata yang indah yang sedang memancarkan cinta membara. Sementara jauh di hujung sana ada dua bintang yang menyendiri dan jauh dari taburan binang yang lain. Ada juga bintang-bintang yang berkumpul dan menyebar di sana sini seolah-olah sedang mengadakan perbincangan di dada langit.
Dalam pada itu, ada bulan bulan yang tersenyum simpul dan tenang pada waktu malam.Ada bulan yang yang bercahaya terang pada malam tertentu, dan ada pula bulan yang kecil dan redup membesar pada malam selepas itu. Ada bulan yang mengecil dan terus menghilang pada malam yang lain.

Manusia tidak pernah bosan memandang ruang angkasa. Sesungguhnya itulah keindahan yang diberi kepda manusia untuk mereka menikmatinya. Bagaimanapun, manusia tidak mempunyai kalimat yang cukup untuk menggambarkan keindahan tersebut.

Setiap realiti yang tidak mungkin dapat dihindari hendaklah diterima. Jika anda gelisah juga kerananya, kegelisahan itu sudah tentu tidak ada gunanya.

“dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang –orang jahiliyah yang dahulu”


Al Qarni

mase mude2 dulu ..

erm.. en lubayb telah meng-tag sy.. so selagi ktorg blom letak jawatan dlm A.L.A 2 sy terpaksa wala' dgn segala arahan die, (selagi mane tidak bertentangan dgn syara') :)

1.Siapakah nama kawan rapat anda sewaktu kecil?

ramai sgt2.. erm antaranya na’imah, Muhammad jihadi, Muhammad syukri (my siblings la..haha)

pastu kwn baik mse drjah 6 dulu ramai, tp yg nk highlight kt cni namenye nur nasyrah, die masuk my class mse drjah 6, baru pindah dr perak, jarang borak ngn die, suddenly after 2 weeks kitorg borak kt class, tnye die tinggal kt ne, sekali 1 taman perumahan ngan sy, lgi dahsyat rumah kitorg same lorong, selang 3 buah rumah je..bleh plak sy x perasan.huhu.. actually sy tau yg sy ade jiran baru, dah member2 pon ngan anak jiran baru tu, tp ngan ank laki die je.skli budak laki 2 adik nasyrah rupenye, penah gk dak laki tu tunjuk akak die dr jauh, time 2 kitorg duk borak2 depan umh, tp x cam yg kakak die yg die tunjuk 2 is my classmate..sbb she looked different time pakai tudung n x pakai tudung..hehe..finally bile sy n nasyrah tau yg kitorg sebenarnye berjiran, terus jd kawan baek..g skolh pg petang n malam same :) .. study same2.. syg nye skolah menengah x same, tuition je same..n time form 3 family die dah pindah Kelantan..huhu (opps.. da terover lak jawapan nih, org tnye kwn baik je, skali sy cite skali sampai detik perpisahan..hehe..halal yerk..)


2.Apakah permainan masa kecik yang anda ingat

permainan?? Erm.. x ingatla.. sbb time kecik2 sy jarang main, selalunye sy bace buku je..hahaha (sile jgn pecaye)

3. Kalau anda bergaduh dengan kawan anda

selalu gk gaduh..selalunye mesti balik cite kt akak, esoknye kt skolah akak tlg la backup.. tp tolong jeling2 je la..x de sedasyat en lubayb tu smpai lempang ank orang, hehehe :) kirenye sy masih lg ade kesedaran sivik la.. hee


4.Di kawasan manakah tempat faveret anda bermain

Biasenye kt padang umah sy la, my parents suh main dlm pagar je .. adik beradik je da cukup team bola..so main same2 kitorg je la .. plus ngan ank2 jiran..hehe. tp kal main basikal ofkos r kuar pagar, pusing2 taman.. x elok jgk kal pusing dalam pagar umah je kn.. hee


5. Apakah cita-cita anda masa kecil?

dr kecik memg nk bercite2 nk msuk uia,jd cikgu, nk ajar bahasa arab. Sbb nk tiru ummi..

Skrg da masuk uia, da amik bahasa arab, elok dah tu, tp cite2 cam dah berubah je..bkn lagi cikgu, tp…ermm…(ngah pk lg..hehe)

6.Apakah rancangan kartun atau rancangan tv yang anda masih ingat sampai sekarang?

time kecik2 sy la satu2 nye ank ummi abah yg x layan kartun.. lg2 dragon ball .. sbb sy rase kartun2 tu cm tahyul je ..huhu.. siyes memg x suke, biala adik bradik lain beratur tgk depan tv pon, sy rela wt benda laen.. cthnye .. tlg mak ke (wakaka) , x pon tido ke ..hehe . y sy layan doremon je .. (tp skrg kal pk balik doremon pn x kurang thyul nye..hehe.. entah!!)

7. Makanan ringan apakah yang anda borong di kedai?

adeh, yg ni siyes x ingat,

8. Nyatakan seorang rakan zaman kanak-kanak anda yang anda teringin sangat nak jumpa sekarang

Sape lg.. nasyrah la .. :)

9. Apakah gelaran anda masa kecil?

kalau sy gitau konfem korg gelak .. so .. R.A.H.S.I.A ..jeng3 :)

10.Nyatakan seberapa banyak rakan blogger yang anda ingin tahu zaman kanak-kanaknya.

bape sgt la kwn blogger sy, x seberape pon .. tp sy tujukan plk kepade muniey, shahir n rahmah ..hehe .. sile2 .. :)

Saturday, September 5, 2009

THIS DAY IS YOURS DON'T THROW IT AWAY ^_^

May Allah Bless You,
"To the world you might be one person, but to one
person you just might be the world"

For all the negative things we have to say to selves
Allah has a positive answer for it.

You say: "It's impossible"
Allah says: All things are possible

You say: "I'm too tired"
Allah says: I will give you rest

You say: "I can't go on"
Allah says: My grace is sufficient

You say: "I can't figure things out"
Allah says: I will direct your steps

You say: "I can't do it"
Allah says: You can do all things

You say: "I'm not able"
Allah says: I am able

You say: "It's not worth it"
Allah says: It will be worth it

You say: "I can't forgive myself"
Allah says: I FORGIVE YOU

You say: "I can't manage"
Allah says: I will supply all your needs

You say: "I'm afraid"
Allah says: I have not given you a spirit of fear

You say: "I'm always worried and frustrated"
Allah says: Cast all your cares on ME

You say: "I don't have enough faith"
Allah says: I've given everyone a measure of faith

You say: "I'm not smart enough"
Allah says: I give you wisdom

You say: "I feel all alone"
Allah says: I will never leave you or forsake you


You say: "Nobody really loves me"
Allah says: I love you


May Allah Be Pleased With all muslims Ameen.

I love each and every muslim for the Pleasure of
Allah !"It is in
rememberance of Allah that the heart finds peace"

Fee Aman Allah