Wednesday, April 28, 2010

Senyuman Biarlah Semanis Bicara

بسم الله الرحمن الرحيم




Senyuman Biarlah Semanis Bicara

seringkali senyuman terukir .....biarpun jiwamu menangis.
biarlah secantik bidadari ....... andai itu keluhuran dirimu.
biarlah seiring rasa gelora ...... yang tak pernah melanda.
membayangkan semanis bicara...walau sebaris cuma.
tak terungkap dgn kata-kata luhur....kerna kau tahu maksudnya.

senyumlah penuh tulus ...... setulus hati nuranimu.
yang dtg dari dalam hati..... bukan bisikan sinis.
penuh suci dan murni ....... semurni peribadi.
buat santapan nurani ........ naluri inspirasi.
bina budi pekerti teragung.... .bak dilindungi lembayung.

usah biarkan senyuman.... .menguris setia perasaan.
berpalit kehikpokritan .....itu bukan pilihan.
penuh kepalsuan memamah diri...binasa jatidiri sendiri.
bernada sindiran.... ..penuh kepalsuan.
pasti tanpa keikhlasan.. ..tanpa kejujuran.

kerana senyuman ...... tiada paksaan.
hidupmu seindah matahari..... yang memancarkan sinarnya.
senyuman itu bukankah suatu sedekah?....adakalanya satu sindiran.
ya...benar..bagi mereka.....yang alpa.
yg mahu mengerti.....apa itu senyuman..tidak pada sindiran.
bagi mereka yang sangsi.....hanyut dalam duniawi.

[karya asal : isuzu]
................................................

“Ukirlah senyuman yang paling manis kerana selain sedekah, senyuman itu ibarat lukisan rahsia hati…Senyuman itu tidak menyakitkan tapi menjadi penawar hati yang sakit..”

Mampukah kita senyum atau ketawa walaupun sedang dalam kesedihan?
Tentu sukar rasanya untuk berbuat demikian. Jika kita mampu , tentu ada orang di sekeliling akan mengganggap anda seorang yang "superperson"


:: kata pujangga ::

SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA


:: kata melatidaisy ::

~ senyum sokmo ~
~ smile always ~


~ ابتسم يا أهل الجنّة ~


(",) (^_^) (",)

:: SALAM UKHWAH MAHABBAH LILLAH DARI MELATIDAISY ::

30 comments:

Abd Razak said...

Salam..:)

Ibtasim bil qalbik..

Senyum memberikan manfaat sebagai penyejuk rohani, tanda kemurahan hati dan tentu saja ibadah kerana senyum merupakan sedekah. Yang penting kita bisa menempatkan senyum dalam waktu dan keadaan yang tepat.

si para para said...

secebis senyuman mampu merubah sebuah gunung...

CIKGU ZAM said...

salam melatidaisy,
manis dan comel senyuman itu, ade nur cahaya yang pabila kita lihat mampu hadirkan ketenangan, InsyaAllah.

Frodo Baggins said...

senyumlah kau demi senyumku ...


>>___<<


ibadah paling mudah ...

afeefah sza said...

melatidaisy memang pandai bermadah pujangga~hee

ebtesam sadaqah :)

cemomoi said...

penah jumpa orang yang bernama ibtisam... memang manissss

Diriku.. said...

Salam..
Senyuman dalam penderitaan adalah suatu kekuatan yg sebenar..Yang tidak kan mampu dilakukan oleh hamba-hambaNya yg tidak mensyukuri ketawa disaat mereka mengecapi kebahagiaan...
Senyuman paling manis bukanlah datang dari seraut wajah yang jelita dengan solekan tetapi dari hati yang ikhlas penuh kejujuran.. Walaalahualam..
Teruskan perjuanganmu wahai teman.. Benarkan bahtera hidup mereka terus berlayar dgn bayu semangat darimu dan rahmat dariNya..Jazakallah alaik'

Diriku.. said...

Salam..
Senyuman dalam penderitaan adalah suatu kekuatan yg sebenar..Yang tidak kan mampu dilakukan oleh hamba-hambaNya yg tidak mensyukuri ketawa disaat mereka mengecapi kebahagiaan...
Senyuman paling manis bukanlah datang dari seraut wajah yang jelita dengan solekan tetapi dari hati yang ikhlas penuh kejujuran.. Walaalahualam..
Teruskan perjuanganmu wahai teman.. Benarkan bahtera hidup mereka terus berlayar dgn bayu semangat darimu dan rahmat dariNya..Jazakallah alaik'

iqbalsyarie said...

kambing pun pandai senyum..hehe..
senyuman murni lambang peribadi murni

wanshah said...

senyum seindah suria.. yang penuh bermakna.. dah lama xdengar lagu tu. waktu kecik² dulu slalu dengar kat radio. :-)

spirit0 said...

senyum dari hati kan sampai ke hati.wheee~~ :D

tp hati2,jaga senyum pada tempatnye je,jgn tesilap jantina suda.keke ;)

nah,big smile ntuk kamu,peace!
(^____________________^)v

Solehah said...

cuba jadi jadikan senyuman sentiasa lekat di bibir..tapi bila masalah kecik melanda, selalu tak mampu nak tersenyum lagi..semoga suatu hari boleh jadi Superperson. Amin

melatidaisy said...

Abd Razak :

wa'alaikumussalam :)

yup..senyumlah dari hati..

sesungguhnya senyum mendatangkan jutaan kebaikan..asalkan kena pada tempatnya :)

melatidaisy said...

Si para-para :

secebis senyuman juga mampu merubah amarah menjadi ramah :))

melatidaisy said...

CIKGU ZAM :

wa'alaikumussalam cikgu zam, senyuman yg dari hati pasti terpamer cahaya keikhlasan ..

melatidaisy said...

Froddo Baggins :

yup..btol..ibadah paling mudah..btw ur smile mmg dah jadi trademark sejati kan? tahniah2..hihi :)

melatidaisy said...

afeefah sza :

itu bukan madah pujangga sy..dpt dari sorg sahabat di facebook :)) hehe

na'am ukhti..ebtesam sadaqah =)

melatidaisy said...

cemomoi :

name kadang2 mempengaruhi peribadi..nanti bleh letak nama ibtisam kt ur baby girl plak :)

melatidaisy said...

Diriku .. :

wa'alaikumussalam..semoga diri ini dan semua mampu mengukir senyuman yg penuh keikhlasan di saat diri kebahagiaan mahupun dalam keperitan menanggung penderitaan..
terima kasih atas sokongan, semangat dan doa..semoga Allah membalasnya dengan sejuta kebaikan..ameen..:)

melatidaisy said...

iqbalsyarie :

betol2..comel plak tu die senyum..hehe..jadi, malu la kite sebagai manusia kalau lokek nk ukir senyuman :)

melatidaisy said...

wanshah :

senyum seindah suria :) kecik2 dulu suke lukis gambar pemandangan, ade matahari antara 2 bukit..pastu matahari siap ade muka..tengah senyum lagi..hehe :)

melatidaisy said...

spirit0 :

itu namanye senyuman yg menyentuh hati..hihi :))

ingt lg time skolah dulu2..bella sangat murah dengan senyuman..sambil jongket2 kerusi bella senyum2..hik3..jgn marah yer..kenangan indah lagi manis utk dikenang..:))

nah bigger one for u ..
(^_______________________^)v

take care dear ..fi amaanillah daaiman !

melatidaisy said...

kak Solehah :

sy pon selalu macam tu jugak kak..kadang2 sy dah buat muka neutral tp ade org ckp sy tengah berkerut...ayyookk..penat jugak nk tarik senyum lame2..hihihi.. :)

deena farhana said...

senyum penawar segala duka...try utk senyum even in pain .. :)

Diriku.. said...

Terima kasih untuk ukhwah yang terindah..Inilah hadiah yg sangat bermakna bagiku utk terus bjuang meniti usia dbumi Allah..Barakaallah alaik..

melatidaisy said...

kak deena farhana :

my dear akak..semoga senyuman yg terukir dalam keresahan itu ikhlas dan menjadi asy syifaa' yg menyembuhkan :))

be strong..Allah ma'ana ..

melatidaisy said...

Diriku.. :

'afwann..juga hadiah yg bermakna bg diri sy..

"persahabatan tidak perlukan keajaiban,yang ada hanyalah sebuah kebersamaan untuk selalu terus berjalan" terima kasih pantai kerana sentiasa ada :)

CIKGU ZAM said...

senyum sokmo-sokmo (",)

melatidaisy said...

cikgu zam :

^_^

+akufobia+ said...

selamat hari lahir.