Thursday, May 6, 2010

Hikmah Petunjuk Istikharah

بسم الله الرحمن الرحيم




“Ustaz, saya dan tunang saya sudah hampir ke tarikh pernikahan kami. Tetapi tunang saya telah secara mendadak memutuskan pertunangan kami. Beliau bermimpi melihat seorang perempuan lain dan setelah beristikharah, beliau yakin perempuan itu adalah pilihan sebenarnya kerana ia muncul dengan petunjuk Allah. Bagaimana pandangan ustaz? Saya dan keluarga saya serta keluarga tunang saya sangat terkilan. Apakah benar saya sudah dikeluarkan daripada petunjuk Allah? Di mana silap saya, ustaz?”

Sepucuk emel dihantar kepada saya.

Beristighfar dan mengurut dada.

Percaya atau tidak, gejala ini semakin menjadi-jadi.

Malah di kalangan pelajar universiti, Istikharah semakin popular di dalam trend yang tersendiri. Ia diamalkan bagi ‘memaksa’ Allah membuat pilihan untuk mereka. Berbekalkan kejadian persekitaran atau mimpi yang disangka petunjuk, kadang-kadang ‘pilihan Allah’ itu adalah tunang orang, suami orang, malah ada juga isteri orang. Bertindak atas nama ‘petunjuk Allah’, tercetus permusuhan sesama anak Adam.

Apakah Allah, atau Syaitan yang memberikan ‘petunjuk’ penuh mudarat dan zalim itu?

MEMBELAKANGKAN ILMU

Penyakit besar yang melanda anak-anak muda terbabit ialah beribadah tanpa ilmu. Mereka melaksanakan Solat Istikharah berdasarkan saranan rakan-rakan yang juga melakukannya atas saranan kawan-kawan yang lain. Berapa ramaikah yang membuka kitab Fiqh atau belajar mengenai Solat itu dan ibadah yang lain melalui para ustaz dan alim ulama’?

Keadaan ini menjadi lebih bermasalah apabila ada pula agamawan yang mengesyorkan panduan-panduan yang tidak berdasarkan keterangan al-Quran dan al-Sunnah malah diajar pula kaifiyat yang sangat membuka ruang manipulasi Syaitan dalam mengaburi pertimbangan anak Adam.

Mengira huruf tertentu di dalam Surah, menyelak secara rawak mushaf dan mencari petunjuk di muka surat yang terbuka, juga paling banyak meniti di minda ialah menanti mimpi yang menjawab permintaan.

Ia mengingatkan saya kepada pandangan Sheikh Saleem bin Eid al-Hilali di dalam kitab Bahjah al-Nadzireen syarah kepada Riyadh al-Sholiheen:

“Ada sesetengah orang berpendapat, “sesudah mengerjakan solat serta Doa Istikharah, akan muncullah nanti petunjuk dalam mimpinya, maka dia akan memilih sebagaimana yang ditunjukkan oleh mimpinya itu” Justeru ada sesetengah orang berwudhu’ dan kemudian melakukan Solat serta Doa Istikharah dan terus tidur (dengan meletakkan harapan petunjuk datang melalui mimpi), malah ada juga mereka yang sengaja memakai pakaian berwarna putih kerana mengharapkan mimpi yang baik. Semua ini hakikatnya adalah prasangka manusia yang tidak berasas”

Menjadi satu keperluan yang sangat penting untuk kita kembali kepada maksud asal Solat Istikharah.

Istikharah itu bermaksud meminta bantuan daripada Allah untuk seseorang itu memilih di antara beberapa kemungkinan yang diharuskan oleh Syara’. Ada pun pilihan yang berada antara manfaat dan mudarat, apatah lagi Halal dan Haram hatta Makruh, maka tidak harus untuk Istikharah dilakukan kerana tindakan yang sepatutnya diambil sangat jelas iaitu pada meninggal dan menghindarkan pilihan yang tidak baik itu.

Sabda Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam:



“Hadith yang dikeluarkan oleh al-Bukhari di dalam Sahihnya dengan sanadnya daripada Jabir radhiyallaahu ‘anhuma, beliau berkata:

Daripada Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam Baginda bersabda:

Apabila sesiapa daripada kalangan kamu diberatkan oleh sesuatu maka hendaklah dia Rukuk dengan dua Rukuk (mengerjakan Solat dua rakaat) yang selain daripada Solat yang Fardhu (yakni mengerjakan Solat dua Rakaat dengan niat Istikharah).

Kemudian hendaklah dia berdoa: Ya Allah, aku beristikharahkan Engkau dengan ilmu-Mu dan aku juga memohon ketetapan dengan ketetapan yang bersandarkan kurniaan-Mu yang Maha Agung. Engkaulah yang Maha Menetapkan sedangkan aku tidak mampu untuk menetapkan. Engkau Maha Mengetahui dan aku pula tidak mengetahui. Engkaulah yang Maha Mengetahui akan perkara-perkara yang tersembunyi. Ya Allah, jika pada ilmu-Mu sesungguhnya urusan ini – harus disebut hajat tersebut atau cukup sekadar meniatkannya kerana Allah Maha Mengetahui akan hajat itu – adalah baik untukku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku (kini dan datang), maka tetapkanlah ia untukku dan mudahkanlah ia bagiku. Kemudian berkatilah bagiku di dalam pilihan ini. Dan andaikata pada ilmu-Mu sesungguhnya hal ini adalah buruk bagiku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku (kini dan akan datang), maka hindarkanlah ia daripadaku dan hindarkanlah aku daripadanya. Tetapkanlah bagiku kebaikan dan jadikanlah aku redha dengannya.

ANTARA ISTIKHARAH DAN ISTISYARAH

Istikharah itu mempunyai gandingan yang memberi tambahan kemudahan. Ia dikenali sebagai Istisyarah.

Istisyarah ini bermaksud meminta pendapat mereka yang boleh dipercayai untuk membantu seseorang itu membuat keputusan.

Sheikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah pernah berkata:

“Tidak akan menyesal seorang yang beristikharah kepada al-Khaliq (Allah) serta bermesyuarat dengan para Makhluq, serta tetap pendirian dalam keputusannya”

Biar pun para Ulama berselisih pendapat tentang mana yang patut didahulukan antara Istisyarah dan Istikharah, ia tidak menjejaskan bahagian yang perlu dimainkan oleh seorang manusia dalam proses dirinya membuat keputusan. Sebelum sampai kepada pertimbangan memilih antara dua kebaikan, seseorang yang berhajat itu mestilah mempunyai asas dalam penilaiannya agar pilihan yang ada di depan matanya adalah antara dua perkara yang harus serta sama baik. Sudah tentu, hal ini juga memerlukan dirinya untuk mengambil bahagian dengan berusaha.

Setelah beristikharah, namun hati masih berada di dalam ketidak pastian, harus baginya untuk mengulangi Solat dan Doa Istikharah itu hingga beroleh ketetapan hati dalam membuat keputusan. Di samping itu juga, dia dianjurkan beristisyarah, yakni meminta pendapat individu-individu yang dipercayai integriti dan kemahirannya dalam urusan tersebut, agar keputusan boleh dibuat.

Titik pentingnya ialah, keputusan hendaklah kita yang berhajat itu melakukannya dan bukan menyerahkan kepada Allah untuk membuat keputusan itu dan menampakkanya melalui petanda-petanda yang dicari. Di sinilah ruang untuk fitnah berlaku apabila dalam suasana hidup kita yang dibelenggu oleh pelbagai maksiat serta Iman yang teruji, kita membuka suatu ruang kosong untuk dicelah oleh tipu helah Syaitan.

Tambahan pula dalam keadaan jiwa anak muda yang selalu lemah untuk menolak kehendak diri dan sering terdorong mengikut kemahuan. Jiwanya tidak bulat meminta kepada Allah, sebaliknya bermain helah untuk mengharapkan Allah menyokong kecenderungan dirinya sendiri.




Berhentilah mencari mimpi.

Berhentilah menunggu petanda.

Beristikharah memanggil kebersamaan Allah dalam keputusan yang kita buat. Kita yang membuat keputusan itu, dengan keyakinan hasil Istikharah, bahawa keputusan yang kita buat itu adalah dengan kebersamaan Allah. Jika di kemudian hari, pada pilihan yang dibuat itu, datang mehnah yang menguji kehidupan, kita tidak akan berfikiran negatif malah berusaha untuk mencari sisi-sisi positif pada apa yang berlaku kerana keputusan yang dibuat dahulu itu adalah dengan kelengkapan Syariatullah (Istikharah) serta Sunnatullah (Istisyarah – Ikhtiar Usaha).

Pertimbangkanlah… seandainya pilihan yang disangkakan petunjuk daripada Allah itu mencetuskan mudarat, permusuhan, meninggalkan yang afdhal dan mengambil yang mafdhul… berhati-hatilah.

Ia mungkin mainan Syaitan.


“Sebahagian (daripada umat manusia) diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan diberi taufiq untuk beriman dan beramal soleh); dan sebahagian lagi (yang ingkar) berhaklah mereka ditimpa kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana sesungguhnya mereka telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin (yang ditaati) selain Allah. serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada di dalam petunjuk hidayah”
[Al-Aa'raaf 7: 30]

KESIMPULAN

  1. Hindarkan diri daripada kesukaran menetapkan pendirian dalam kehidupan. Was-was adalah permainan Syaitan dan penyakit jiwa yang mengundang bahaya.
  2. Dalam hal-hal yang tiada keraguan dalam membuat pilihan keputusan, ia tidak berhajatkan kepada Istikharah.
  3. Ketika berdepan dengan pilihan yang sukar ditentukan, gunakan pertimbangan diri untuk melihat buruk baiknya.
  4. Jika jelas mudarat atau sudah ditentukan Haram hukumnya, maka tidak harus beristikharah.
  5. Pada perkara yang sukar untuk dibuat keputusan, beristikharahlah kepada Allah mengikut kaifiyat Solat Istikharah dan Doa yang Ma’thur daripada Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.
  6. Istikharah boleh diulang beberapa kali hingga beroleh ketetapan hati untuk membuat keputusan.
  7. Di samping itu juga beristisyarahlah dengan meminta pandangan pihak yang boleh dipercayai kewibawaannya.
  8. Petunjuk daripada Allah ialah kemampuan hati untuk tetap pendirian membuat keputusan.
  9. Hindarilah perbuatan menunggu mimpi atau petanda berbentuk isyarat kerana ia sangat terbuka kepada belitan Iblis.
  10. Jauhi Bid’ah dan Syirik.
  11. Setelah keputusan dibuat, bertawakkallah kepada Allah dan tenang dengan keputusan itu.
  12. Seandainya timbul cabaran atau muncul sisi kekurangan pada pilihan yang dipilih, tiada fikiran negatif muncul kerana yakin adanya hikmah dan kebaikan daripada Allah.
  13. Istikharah terbuka kepada apa sahaja urusan kehidupan yang berada di dalam ruang lingkup keharusan Syara’ dan salah jika hanya dilihat sebagai mekanisme jodoh.
  14. Rujuklah kitab-kitab Fiqh serta panduan Sunnah dalam urusan Istikharah serta ibadah-ibadah yang lain.
  15. Melakukan ibadah dengan hanya berpandukan hearsay adalah pintu kebinasaan dalam beragama.
sumber dari : ABU SAIF @ www.saifulislam.com

............................................................

saya ingin mengambil peluang ini untuk mengucapkan salam terima kasih buat sahabat blogger sy AZL atas kesudian menganugerahkan this "Beautiful Blogger Award" kepada saya..



semoga dengan pemberian ini saya terus diberi kekuatan untuk bersama-sama sahabat2 semua dalam dunia blogging ini..agar kita dapat memberi manfaat antara satu sama lain..jazakillah khairan jazaa' again untuk akh AZL..semoga dirimu dirahmati Allah selalu..ameen..

"orang berbudi kita berbahasa"

melatidaisy :)


25 comments:

cemomoi said...

ntahnya... masa bertunang dulu ada gak disuruh solat istikharah, aku ata aku dah tetap pendirian, yang patut aku buat ialah solat ahajt supaya jodoh disempurnakan Allah bukan masanya untuk membuat pilihan lagi

Abd Razak said...

Salam ya ukhti..:)

Moga sihat hendaknya..

Terima kasih atas perkongsian ilmu. Moga Allah sentiasa merahmatimu

Diriku.. said...

salam ziarah.. sememangnya setiap ketentuanNya ada hikmah tersendiri dan memberi makna hadirnya kita di alam ciptaanNya ini.Segala ketentuan yg didatangkan pada kita pula kadangkala untuk memberi iktibar pada insan lain agar lebih bersyukur dgn ketentuan yang dilaluinya.. Sama-samalah kita saling melengkapi agar perjuangan ini sentiasa dipagari redha dan ketenangan, walau apa jua kekurangan dan halangan.. Dan semoga akhirnya mampu menikmati kelembutan bayu kesempurnaan.. Jazakallah..
~Terima kasih lautan, kerana mengajar Diriku erti keredhaan..

Hasrul Nizam said...

salam mak cik,
he3...
my opinion,
tak salah nak istikharah,
tapi kalo dah jadi mcm crita kat atas tu,
memang haru biru...

kadang2 benda mcm ni bleh jadi mcm lawak jenaka plak,
yg dibuat oleh orang2 yg wara'(konon nye), tapi tak berilmu...

ish3...

wanshah said...

thanks cik melati cz beri penerangan yang cukup tepat ni. memang betul orang² skarang ni taksub sangat dengan solat istikharah. tapi tak tau kaifiyatnya yang sebenarnya. dalam mmpi, syaitan boleh mengaku dirinya Allah. tapi tak boleh mengaku dirinya Rasulullah s.a.w. Ape pun, wanshah doakan smoga cik melati terus majujaya dan terus berdakwah. bertepatan la sbg bdk uia kan?.. nanti dah habis stdy, wanshah panggil ustazah melati plak. =)

http://wanshah87.blogspot.com

Werdah said...

Salam Melatidaisy.

Mudah2an selepas memahami apa yang ditulis ini kita lebih terarah untuk mengikuti mana yang patut.

Kita boleh beristikharah dan beristisyarah dan memang kita diberi pilihan, pemikiran dan hati. InsyaAllah dengan mengikut panduan yang sebenarnya kita akan tenang selepas membuat pilihan.

melatidaisy said...

cemomoi :

pengalaman hidup kan.. :) solat hajat pon penting jgk..asalkan kita meletakkan seratus peratus kebergantungan padaNya ..

melatidaisy said...

Abd Razak :

wa'alaikumussalam akh razak :)

alhamdulillah sihat seadanya..jazakallahu khairan jazaa' ats doanya..barakallahu fik ..

melatidaisy said...

Diriku.. :

wa'alaikumussalam ..semestinya tidak Allah jadikan sesuatu itu hanya utk sia-sia.jadikanlah setiap keputusan yg dibuat sebagai usaha utk mencapai kebahagiaan, agar dengan itu setiap cubaan akan terasa membahagiakan..berusaha,berdoa bertawakal dan akhirnya redha dengan ketentuanNya..

"menilai dgn pengalaman, belajar dr kesilapan dan mentafsir dgn kewarasan" :)

melatidaisy said...

Hasrul Nizam :

wa'alaikumussalam uncle..hehe
thanks 4 ur opinion..mmg haru kalau mcm tu..kesian..melibatkan banyak pihak..bukan sorg dua..semoga jadi iktibar buat semua..

barakallahu fik :)

melatidaisy said...

Wanshah :

welcome wan..sy just btkongsi ape yg sy dapat dr saifulislam.com :) semoga kita semua beroleh manfaat dan lebih jelas dengan erti istikharah..
thanks wan ats doa dan dorongan :) barakallahu fik..

melatidaisy said...

Werdah :

wa'alaikumussalam mak cik :)insyaAllah semoga prkongsian us hasrizal ni dpt membantu kita semua utk lebih memahami konsep istikharah seterusnya utk kita beramal dengan lebih tenang dengannya.. :)

Solehah said...

tq melati kongsi..akak ada baca kat blog ustaz td...

shameel said...

Istkharah menunjukkan kita tidak membelakangkan Allah dalam membuat keputusan. Ia diharap dapat menggapai redha Allah dalam urusan yang bakal kita laksanakan.
.
Tetapi amat malang apabila istikharah dijadikan sebagai alat memaksa Allah dengan mengharapkan petunjuk mimpi dan petunjuk itu dan ini.

Islam yg lengkap serba serbi tidak pernah mengajar manusia percaya menjadi hamba mimpi. Apatah lagi kalau mimpi itu bercanggah dgn realiti dan mengundang kelahi.

kawie2020 said...

asslammualaikum cik melati...

saya selalu buat semayang isthikarah nih dan saya selalu mendapat petunjuk yg membolehkan saya membuat keputusan dengan baik.

bagus la cik melati berkongsi ilmu yg seperti ini...

:)

sekamar rindu said...

salam.....

Istikharah is to seek guidance from Allah when one is faced with a problem to which no solution is apparent.

Whenever a person is faced with a difficult problem, or becomes hesitant in making a decision and his knowledge of the matter is insufficient to guide him then after seeking advice from trusted friends he should turn to Allah and beseech His grace. He should willingly and with an open heart and mind supplicate for divine guidance and ask for direction so that the problem is solved in his own best interest. The du'a at such an occasion is called Istikharah.

May Allah guide and assist us all, Amin...

jane said...

=)

ye...
lakukan dgn ilmu..bkn skdr amal tnpa ilmu


tc dik;)

melatidaisy said...

Solehah :

welcome kak :)

melatidaisy said...

shameel :

syukran akh shameel..kita dituntut utk meletakkan 100% kebergantungan pd Allah dan memohon petunjuk hanya dari-Nya, namun jgn lah pula disalah gunakan wasilah trsebut, kelak mengundang murka Allah..Na'udzubillah..

melatidaisy said...

kawie2020 :

wa'alaikumussalam bro kawie,
alhamdulillah, ikhlaskan diri kita dalam menghambakan diri pada-Nya..insyaAllah prtolongan dan petunjuk Allah akn mengiringi hamba2 yg ikhlas :)

melatidaisy said...

Sekamar Rindu,

wa'alaikumussalam..

He'd tought us how 2 be a good n sincere muslim,sincerity in seeking Allah's choice, means dat one should completely leave what he himself had desired or determined. Allah knows the best.

melatidaisy said...

jane :

yup kak, amal tanpa ilmu kelak membawa mudharat kpd kita n seluruh ummat =)

take care too akak..smoga dirahmati selalu,,ameen :)

+akufobia+ said...

semoga beroleh terbaik dari yang telah terusahakan.

+akufobia+ said...

semoga beroleh terbaik dari yang telah terusahakan.

melatidaisy said...

+akufobia+ :

ameen.. :)