Tuesday, June 1, 2010

ukhwah ini demi keredhaan-Nya :)

بسم الله الرحمن الرحيم



Mari lewati lorong waktu, menyusuri jalan-jalan dunia yang penuh tipu daya bersama-sama. Langkahi perjalanan pagi, siang, petang dan malam, yang penuh liku, dengan persahabatan dalam keimanan. Di dunia ini, kita harus saling berpegangan tangan. Kita tak mungkin selamat mengarungi bahtera kehidupan yang sangat luas dengan ancaman badai fitnah ini, seorang diri. Kita tak dapat terlepas dari ancaman fitnahnya dengan hanya mengharapkan kemampuan sendiri. Kerana, kita diciptakan sebagai makhluk yang penuh kelemahan dan mudah terpedaya.

“Dan diciptakan manusia itu dalam keadaan lemah.” (An-Nisa : 28)

Kebersamaan dan persahabatan di jalan Allah lah yang akan mengantarkan kita menyelesaikan hidup dengan kebaikan. Persaudaraan, kebersamaan dan persahabatan di jalan Allah lah yang juga akan mengiringi kita pada kebahagiaan akhirat. Allah SWT memberitakan bahawa hanya persahabatan diatas dasar iman dan takwalah yang akan kekal abadi.

“Teman-teman akrab pada hari itu (hari kiamat) sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.” (Az-Zukhruf : 67).

Ibnu Kathir mengatakan :

“Seluruh persaudaran dan persahabatan yang tidak berlandaskan kerana Allah pada hari kiamat nanti akan berubah menjadi permusuhan.”

Begitu juga pesan Rasul SAW dalam haditsnya , yang menyebutkan bahawa kita akan dibangkitkan di hari kiamat bersama-sama orang yang kita cintai.

Saudaraku se-Akidahku,

Renungilah… Siapa orang yang kita cintai? Siapa orang-orang yang paling dekat dengan kita dalam menyusuri kehidupan ini? Siapa orang yang paling menghiasi ingatan kita? Siapa yang menemani langkah-langkah hidup kita?

Orang solehkah dia? Mengajak pada kebaikan dan keredhaan Allah kah dia?Bayangkanlah persahabatan orang beriman di dunia yang kisahnya berlanjut hingga di akhirat, sebagaimana digambarkan oleh Ali bin Abi Talib RA. :

Ada dua orang mukmin yang bersahabat dan berteman akrab. Salah seorang dari keduanya meninggal dunia terlebih dahulu dan ia mendapat berita gembira dari syurga. Ketika itu ia teringat akan teman akrabnya yang masih hidup di dunia lalu ia berdo’a :

“Ya Allah, sesungguhnya fulan adalah teman akrabku, dia yang menasihatiku berlaku taat kepada-Mu dan kepada Rasul-Mu. Dia yang mengajakku melakukan kebaikan dan mencegahku dari melakukan kemungkaran. Dia juga yang menyedarkanku akan pertemuan dengan-Mu.. Ya Allah jangan Engkau sesatkan dia sepeninggalku sampai Engkau perlihatkan padanya kenikmatan yang Engku berikan padaku dan sampai Engkau meredhainya sebagaimana Engkau redha kepadaku.”

Maka Allah berkata padanya :

“Pergilah. Seandainya engkau tahu yang Aku akan berikan kepadanya, niscaya engkau akan banyak tertawa dan sedikit menangis.”

Sampai pada waktunya kemudian teman akrabnya itu meninggal dunia dan roh mereka bertemu di Syurga. Allah berkata kepada mereka :

“Saling memujilah kalian kepada sahabat kalian.”

Maka masing-masing mereka mengatakan :

“Dia adalah sebaik-baik teman, sebaik-baik saudara, sebaik-baik sahabat…”

Alangkah indahnya!! Pertemuan yang sangat menyayat hati dan penuh kegembiraan. Mari kita mulai dari sekarang. Bersahabatlah dengan orang-orang yang mendekatkan kita pada redha-Nya… InsyaAllah.


..................................................


AWARD FROM UKHTI DEENA FARHANA


cantik kan award ni?

jazakillah khairan jazaa' buat ukhti tersayang for dis lovely pinky award .. i really appreciate it ..thanks sis :)

terima kasih daun keladi..hehe ^_^

maka dengan ini saya dengan berbesar hati ingin menghadiahkan this lovely pinky award kepada semua followers dan sahabat-sahabat yang sering berkunjung ke teratak buruk saya ini,meskipun saya tak senaraikan nama-nama kalian, tapi bagi sesiapa yang baca entri ini secaranya automatiknya mendapat hadiah ini dengan jayanya..hihi..jangan malu jangan segan untuk ambil ye..sesungguhnya kunjungan ziarah dari kalian telah memeriahkan lagi laman ini dan menyuburkan ikatan ukhwah yang terjalin kerana-Nya ini..insyaAllah..walhamdulillah..


dan sesungguhnya persahabatan yang terjalin di lapangan ini meninggalkan kenangan manis buat saya, lantas menjadi pendorong buat diri ini untuk terus melangkah meskipun kadangkala langkah lesu di hambat ketentuan-ketentuan yang terbentang..namun sedaya usaha akan saya bangkit mengisi masa-masa yang tersisa berbekalkan doa dari teman-teman..kerana hidup adalah harapan..


"dan harapan tiada bersisa andai roh masih memimpin jasad melagukan irama redha pada ketentuan..titian perjalanan mengisi makna sabar dalam sukar"

terima kasih,pantai..atas hembusan bayu yang setia membisikkan zikir kedamaian..

~melatidaisy~

34 comments:

si para para said...

syukran sahabat maya....
semoga sihat dan ceria selalu... :)

iqbalsyarie said...

sy ambil~heee

cemomoi said...

aaaa ada lagi waaa baik ati tul.. tima kasih daun kladi nanti jangan segan bagi lagi

shameel Iskandar said...

Syukran. Nnt saya dtg ambil.

Abd Razak said...

Salam..

Apa khabar? Moga sihat hendaknya..:)

Terima kasih atas pemberian ini, moga ukhti sentiasa dalam rahmat Allah..ameen

Fi amanillah..

En iLham said...

MasyaAllah.
sungguh hebat penulisan melatidaisy tentang sahabat
semoga kita dikurniakan sahabat yang dapat mendorong kita beramal menuju keredhaan Allah
salam silaturrahim juga buat melati

p/s: terima kasih atas awardnya, akan dipatrikan di teratak biru sy secepat mungkin.insyaallah

deena farhana said...

slm alayk ukhti ku syg..

trm ksh krn sudi hargai award dr kak deena..mohon agar ukhuwah ini berkekalan selamanya..

saaaaayangg melatidaisy :)

alhariesz said...

salam alaik...

syukran jazilan :)

Diriku.. said...

Damainya tiupan bayu mengisi kesunyian hati yang sekian lama meratap menanti sebuah keikhlasan. Percikan kenangan sebuah pertemuan tersimpan indah di teduhan pepohon kesyukuran yang semakin merendang dibaja ketenangan..Malah keheningan petang terus dihiasi lengkungan pelangi indah yang hadir sesudah badai berlalu.. Relakan jiwa bersemadi di taman ukhwah ini bernisan redha padaMu Ilahi..
Hidup matiku hanya untukMu..

Ibnu Jamaluddin said...

sungguh terharu pabila diriku membaca dan menghayati bait-bait tulisan ukhti...
ana mahu hubungan persahabatan ana dengan sahabat-sahabat ana turut seperti sedemikian, berlandaskan hanya kerana Allah SWT...

p/s: terima kasih atas anugerah itu dan juga mohon untuk ambil poin-poin pd entri enti kali ini, terima kasih ^_^

jane said...

thnk award2 yg awak bg...
walopon akk tk tempek kat blog..akk simpn kat tmpt rahsia akak;)

heeeeeeeee

moga tabah jalani sgala khndakNya melati..

kita hny hambaa ..

dmx said...

salam alaik...
temekaseh...:))
moga...betemu kerana Allah
dan berpisah pun kerana Allah....

Mak Su said...

salam ziarah... mmg sweet pink award tu :)

ummu said...

salam melati
hati yang berkasih sayang kerana Allah,bertemu berpisah kerana Allah
pasti kan mendapat naunganNya...
salam ukhuwah,:)

tQa said...

tq melatidaisy:)
award yg sangat comel;)

melatidaisy said...

si para-para :

'afwann ..

semoga si para-para juga sihat dan ceria selalu :)

melatidaisy said...

iqbalsyarie :

thanks sudi amik :)

melatidaisy said...

cemomoi :

hee .. same2 daun keladi :)

melatidaisy said...

shameel iskandar :

'afwann ya akhi :)

melatidaisy said...

Abd Razak :

wa'alaikumussalam,

alhamdulillah ana bikhoir :)

smoga akh jga sihat n ceria selalu,

fi amaanilah daaiman..

melatidaisy said...

En Ilham :

bukan tulisan sy,artikel tu dah lama ada dlm koleksi simpanan sy,dr mana sumbernya sy pon dah xtau,sharing here utk dihayati bersama, moga ada manfaatnya utk kita :)

thanks sudi terima award tu :)

melatidaisy said...

deena farhana :

salam alaik ukhtiku syg,

terima kasih kembali ats award tu..so nice n sgt2 suke..mekasih :))

saaaaaayang akak jugak ^_^

ukhwah fillah abadan abada !

melatidaisy said...

alhariesz :

wa'alaikumussalam,

'afwann ya akhi :)

melatidaisy said...

Diriku.. :

"tiada lagi harapan sebesar gunung
tiada rindu untuk kulayarkan
melainkan untuk persahabatan ini
bagai air mengalir
tiada perhentian.. "

salam perjuangan dan syukran jazilan :)

melatidaisy said...

Ibnu Jamaluddin :

bukan milik ana,namun sekadar berkongsi apa yg ada :) smoga kita mampu mnjadi sahabat yg hebat agar kelak dikurniakan olehNya sahabat2 yg hebat,

ukhwah yg indah, bertemu dan berpisah keranaNya

p/s:'afwann, silekan, segalaya milik Allah , barakallah :)

melatidaisy said...

jane :

same2 akak, simpan kt tempat rahsia ea??hehe thanks sudi terima,

semoga ukhwah ini diredhai Nya.

take care *_*

melatidaisy said...

dmx :

wa'alaikumussalam,

syukran sudi terima :)
barakallahu fik ..

melatidaisy said...

Mak Su :

wa'alaikumussalam,

salam ukhwah utk mak su,jemput ambil award tu ya, salam ukhwah dr saya :)

melatidaisy said...

Ummu :

wa'alaikumussalam ukhti,

syukran ats kunjungan,
moga terjalin ukhwah yg indah :)

barakallahu fik :)

melatidaisy said...

kak tQa :

welcome kak :))

cantik sbb pink kan??

kak tQa n pink x leh dipisahkan ;P

HASRUL NIZAM said...

'Bersahabatlah dengan orang-orang yang mendekatkan kita pada redha-Nya'

gOOD ENTRY,

kAWAN LAH DENGAN ORANG YANG BAIK2,
TINGGALKAN KAWAN YANG TAK MEMBAWA KEPADA REDHA ALLAH,
YANG TAK MEMBAWA KEBAIKAN PADA DIRI,
BIARKAN JE DIE TERUMBANG AMBING,
BIAR KAN DIE TERUS DALAM KESESATAN,
BIARKAN DIE DALAM KEGELAPAN,
BIARKAN DIE DALAM KEHIDUPAN YANG KELAM.

SEBABNYA?
ORANG YANG BAIK2 SIBUK CARIK SYURGA UNTUK DIRINYA DAN SESIAPA YANG DIA HUKUMKAN DENGAN GRED 'BAIK',

DAN YANG SESAT?
BIARKAN DALAM KEHIDUPANNYA...

TERIMA KASIH ORANG BAIK2...
PERGILAH BERHIBUR DALAM SYURGA MU...

JANGAN DIHIRAU PADA YANG DIHUKUMKAN 'TAK BAIK'...

TERIMA KASIH ORANG BAIK2...
PERGILAH BERHIBUR DALAM SYURGA MU...

HASRUL NIZAM said...

orang 'baik' sibuk carik syurga,
orang yang 'tak baik' ditinggalkan...

bagus kan perangai orang baik2 ni...

melatidaisy said...

Hasrul Nizam :

siapa kita untuk menghukum baik buruk diri seseorang itu..seeloknya berkawanlah dengan semua untuk berkongsi kebaikan milikNya,dan bawalah mereka bersama2 dgn sahabat2 yang yang dapat mendekatkan kita kepadaNya..

dan hakikatnya, sy sendiri bukan lah seorang sahabat yang baik..semoga Allah menunjukkan kita jalan yang benar dan membimbing kita ke arah redhaNya.

(أحمد تجاري عثمان) said...

Assalamualaikum...Hidup mengajari kita tentang makna bersyukur di fajar hari, juga tentang kerja keras diterik siang. Tersenyum saat senja menjelang, serta merasa damai ketika terlelap dalam malam. Dia tahu lelahnya ragamu hari ini. Dia juga tahu berkurangnya jatah santai yang harus kau nikmati. Dia sangat tahu, bahkan lebih dari yang kau tahu. Tapi kau harus tetap tersenyum, karena ternyata senyummu telah terbalas oleh-Nya.