Sunday, February 28, 2010

~ happy anniversary ~

بسم الله الرحمن الرحيم

walaupun terlewat...saya still nak buat jugak entri khas ni untuk insan-insan yang amat saya sayangi...


1st dedication :

12 Rabi'ul Awwal 1431h

happy 24th anniversary buat jantung hatiku..
ummi dan abah :)


semoga ummi dan abah terus bahagia dalam rahmat dan kasih sayang Ilahi..
semoga ummi dan abah terus diberi kekuatan untuk mendidik kami anak-anakmu..sesungguhnya kami sentiasa mendambakan didikan dan tarbiahmu tanpa titik noktahnya..

ummi dan abah..semoga terus diberi kekuatan untuk beribadat kepadaNya..terus mendoakan kami berjaya di dunia dan akhiratNya

thanks for always be there for me..thanks for your words..and thanks for your loves showered me..

sesungguhnya segunung kata belum cukup untuk menggambarkan penghargaanku pada kalian

dan selautan sayang belum cukup untuk mewakili dalamnya cintaku pada kalian..

hanya doa terus subur bersama kasih sayang berpanjangan..

"ya Allah..yang Maha Pengasih yang Maha Penyayang..Tuhan sekalian alam..Kau ampunkanlah dosa-dosaku..dosa kedua-dua ibu dan bapaku..Kau kasihilah mereka seperti mana mereka mengasihaniku sejak kecilku..Kau panjangkanlah umur mereka ya Allah..agar dapat ku membalas jasa-jasa mereka..meskipun tidak terbalas..Kau berikanku peluang ya Allah..agar sempat aku membahagiakn ummi dan abahku dalam hayat kami..ya Rahim..Kasihanilah kami..ampunkanlah kami..bimbinglah kami..agar suatu hari nanti kami dapat berkumpul di Jannah-Mu.."

saya sayang ummi dan abah sangat-sangat...^_^

.............................................

2nd dedication :

26th February 2010

Happy 1st Annivesary to my one and only beloved sist and bro in law..
kak long dan abg fahmi :)




doaku semoga kalian terus bahagia dalam rahmat Allah..dikurniakan mujahid dan mujahidah penyambung tarbiyah...tak sabar menunggu kelahiran permata hatimu..semoga semuanya sejahtera dalam perencanaanNya..

sedar tak sedar dah setahun rupanya :) rasa baru je dapat abang ipar..rasa baru je sedih2 sebab kak long nak diambil orang..hihi..


thanks atas kasih dan sayang kalian..thanks atas nasihat dan teguran kalian..diri ini amat menyayangi kalian..amat menghargai kehadiran kalian..

thanks kak long sbb belanja kfc tadi..:))

barakallahu lakuma..wa baraka 'alaikuma..wajama'a bainakuma fi khairr...


~ salam kasih dan sayang berpanjangan untuk insan-insan yang ku sayang ~

" ikhlas dariku..melatidaisy "

Friday, February 26, 2010

Disebalik Kehidupan Bernama 'MUHAMMAD' s.a.w

بسم الله الرحمن الرحيم



:: Dia Kekasih Allah ::

Malu rasanya mengatakan cinta
Kepada dia kekasih Allah
Kerana dia insan mulia
Sedangkan diriku insan biasa

Ku pujuk jua hati dan jiwa
Meluahkan rasa cinta membara
Didalam pujian ucapan selawat
Tanda penghargaan seorang umat

Selagi upaya ku turuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya
Moga didunia mendapat berkat
Di akhirat sana beroleh syafaat

Kerana peribadinya aku terpesona
Kerana budinya aku jatuh cinta
Rindu ku padanya tiada terkata
Nantikanlah daku ditaman syurga

Sesungguhnya apa yang ku dambakan
Adalah cinta Allah yang Esa
Kerana cinta kepada Rasulullah
Bererti cinta kepada Allah


...................................................................



Rasulullah s.a.w
Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt
dan rasa kehambaan dalam diri Rasulullah saw
menolak sama sekali rasa ketuanan.

Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH
tidak dijadikan sebab untuk merasa lebih dari yang lain,
ketika di depan umum maupun dalam keseorangan.

Ketika pintu Syurga telah terbuka,
seluas-luasnya untuk baginda,
baginda masih berdiri di waktu-waktu sepi malam hari,
terus-menerus beribadah,
hingga pernah baginda terjatuh,
lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak.
Fisiknya sudah tidak mampu menanggung
kemahuan jiwanya yang tinggi.

Bila ditanya oleh Sayidatina ‘Aisyah,
“Ya Rasulullah, bukankah engkau telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?”

Jawab baginda dengan lunak,
“Ya ‘Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur.”

budimu bagai air mengalir, jasamu bak selaut mutiara, baktimu bagai segunung permata..indah dirimu ya Rasulullah..

pernah satu ketika sedang Rasulullah berkumpul dalam 1 majlis bersama para sahabat, tiba2 bergenang air mata baginda SAW..apbila ditanya oleh Saidina Abu Bakar, Baginda mngatakan bahawa terlalu merindui IKHWANnya..Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah, "bukankah kami ini ikhwanmu?" maka Rasulullah berkata, "tidak, kamu semua adalah sahabatku, ikhwanku adalah ummatku yg belum pernah melihatku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku..aku sangat rindu utk bertemu mereka"

sayu rasanya mengenangkan kecintaan Baginda terhadap ummatnya..semoga kita semua tergolong dalam golongan yg dirindui Baginda saw..amin..

~ salam maulidurrasul dari melatidaisy ~

Wednesday, February 17, 2010

it's hurt

بسم الله الرحمن الرحيم





how do you feel if u ve been blamed for something that u never do??

it's hurt rite???

i nak tolong selesaikan kecelaruan but then...?
finally i lak yang salah..huh..

erm..maybe ini adalah entry yang paling entah ape2 yang sy penah post..

saya juga insan biasa yang lemah segala-gala..

saje nak meluahkan di sini..di lapangan ini..



ok la..nak bawak diri..moga jumpa lagi...take care semua..

oppss..sebelum tu...






jazakamulullahu khairan jazaa'

[pening + selesema + macam demam + EMO ]

Saturday, February 13, 2010

بيتي جنّتي @ home sweet home


بسم الله الرحمن الرحيم


~BaiTi JaNnati~

ungkapan kata-kata Rasulullah yang menerangkan kehidupan rumahtangga Rasulullah yang penuh dengan ketenangan jiwa, kasih sayang, rasa cinta dan kebahagiaan. Rumah yang suasananya seindah syurga! Subhanallah!!

It may be just a humble house,
The place that we call home…
But there's no other like it
No matter where we roam;
Familiar things within its walls
We get to know so well,
And when we're tired and weary
It's where we can rest a spell.

We get to know its every noise,
The sounds that are its own;
The floor that creaks, or window groan
When by the wind it's blown.
The noises are a part of home,
Just like the friendly door
That lets us in to see the things
We cherish and adore.

Home is where the heart is,
Where those we love abide;
And through our joys or sorrows
They are always by our side.
The outside world may weary us
Even though we do our best,
But love is always waiting
When we turn toward home for rest.

Home is where we like to be
When things outside go wrong.
When we are tired and weary
From mingling with the throng.
Home is our sanctuary
As through this life we roam,
And there's no other like it…
The house that we call home.


..............................................


"senyuman mesra pengikat cinta bersulamkan kasih bertatahkan sayang"

Wednesday, February 10, 2010

hati berbicara..

بسم الله الرحمن الرحيم

bersabarlah duhai hati
jangan menangis lagi..
teruskan perjuanganmu
jangan berhenti dulu..

kutiplah mutiara pengajaran
kelak berguna sebagai pedoman..

andai tersilap..muhasabahlah diri..
andai jatuh..bangun kembali..
andai tersungkur dongaklah ke langit..

jauh awan untuk digapai
begitulah jauhnya perjalananmu di hadapan..
teruskan melangkah..kendong harapan..
beralaskan keazaman bersalut kecekalan..
atur jejakmu jangan lagi menoleh ke belakang..

"kadang-kadang Allah sengaja menurunkan hujan..kita terperangkap sejuk kebasahan..puas kita menanti mentari..mengharap cahaya bersinar kembali..rupanya ada pelangi indah di keesokan hari.. "

"إن مع العسر يسرى"


"Setiap keputusan yang dipilih... setiap langkah yang diorak... setiap penyelesaian yang dibuat... PASTI ada UJIANnya..." ...ujian ini lebih mengenalkan diri kita tentang siapa Pencipta kita...

:: hati tidak cekal ::

bismillahirrahmanirrahim...




Hati bertanya 'apa maksud ujian?'... akal menjawab 'bukankah ujian itu membuktikan sayang Allah padamu?'... hati masih meronta2. Apa mungkin ianya kecewa? kecewa kerana tidak memiliki apa yang diimpi dan diharapkan?... Hati kembali berkata 'aku hanya ingin dipermudahkan segala urusan, aku hanya ingin segalanya yang terbaik agar aku tidak lagi mengecewakan insan yang aku sayangi'...

akal menjawab 'Kau kecewa hati? kau kecewa dengan siapa? Layakkah dirimu untuk berasa kecewa setelah hanya sedikit sahaja permintaan-Mu tidak dipenuhi seperti mahumu?... sedarlah hati, Allah tidak mungkin menguji andai Dia tahu kemampuan kita tidak mencukupi. Allah hanya akan memberi yang terbaik untuk kita, walaupun adakala ianya menyakitkan dan tidak seperti yang diharapkan. Namun ketahuilah wahai hati, ujian itu bukti Allah masih peduli akan dirimu. Diuji agar dirimu tidak terleka dengan nikmat. Diuji agar kau sedar akan kekurangan. Diuji agar kau insaf segala ketidaksempurnaan...Ketahuilah hati, Allah mengetahui yang terbaik buatmu. Teguhkan keyakinanmu terhadap kekuasaan-Nya, pasti ada hikmah yang tersembunyi.'... Hati termenung.. Cuba meletakkan iman dihadapan pemikiran... Lalu hati berdoa penuh keinsafan dan pengharapan...

...............................................

"Ya Allah diri ini sering tertewas dengan dugaan dan ujian-Mu. Aku tidak gagah untuk menghadapi apa yang telah Engkau bentangkan buatku saat ini. Justeru aku mohon bantuan-Mu, sesungguhnya segala dugaan dan ujian ini datangnya dari-Mu, Engkau permudahkanlah ia bagiku... Aku teramat mengharapkan bantuan-Mu... kerana hanya dengan kekuasaan-Mu aku mampu mengharungimya. Aku sedih ya Allah... aku kecewa dengan diri ini... aku tidak mampu menyembunyikan air mataku sendiri... aku hanya mampu menadah tangan memohon pertolongan-Mu... maafkan dan ampunkanlah diri ini ya Allah, kerana aku hanya hamba-Mu yang lemah..."..

sumber : di sini

Saturday, February 6, 2010

:: sahabat ::

بسم الله الرحمن الرحيم



Sahabat,
dalam ruang perjalanan sejarah peradaban manusia
Ia kehidupan kita
Di ruang kecil itu ada ruang mimpi kita bersama
Jauh dibelakang sana!

Dan untuk membuka ruang mimpi itu,
Kita harus memasuki koridor-koridor waktu yang cukup panjang dan sarat beban
Sarat rintangan, namun sarat pula akan kesan

Dan kitapun sering bertemu ruang-ruang buntu dan berdebu,
yang membuat kita ragu..

Sahabat,
pernah mungkin kita terjaga dari mimpi indah itu
Lalu termangu kita dalam hampa,
Menatap realiti yang sangat jauh dari berbeza..

Sahabat,
kadang kita melewati lorong yang cukup luas
Hingga kita bisa melangkah bersama beriringan..

Namun ada masanya, kita melewati lorong yang yang sempit
Hingga kita terpaksa menapakinya bergantian...
sendirian!

Di saat itulah kita rasakan kesunyian menatapi hati
Mencekam hingga menusuk kalbu yang paling dalam..

Sahabat,
disaat itulah aku baru sadar
Bahwa tanpamu jalan ini terasa jauh dan sepi sekali
Tanpamu semua akan menjadi lelah
Ceria berubah menjadi kegetiran....., kecemburuan...., bahkan kemarahan......!

Namun, Sahabat,
Begitulah perjalanan yang harus kita lalui
Untuk membuktikan pada ALLAH bahwa kita mencintai-Nya!

Sahabat,
Bila kau terjaga dari mimpimu dan merasakan kesunyian yang sama
Ingatlah…bahwa do’aku selalu menyertaimu..
Bila kau terjaga dari mimpimu dan merasakan kepedihan yang sama
Ingatlah, bahwa do’aku salalu menyertaimu..

Mudah-mudahan Allah mengumpulkan kita kembali di jannah-Nya, sebagai sebahagian dari golongan hamba-Nya yang bertakwa..

"Bila seseorang mendoakan bagi diri sahabatnya sedang ia tidak ada bersamanya, maka malaikat akan berkata: Dan engkau juga akan menerima sepertinya juga" [ hadith]

Tuesday, February 2, 2010

:: nota sekeping hati ::



Wahai masa lalu,
yang telah berlalu dan selesai,
tenggelamlah seperti mataharimu.
Aku tidak akan pernah menangisi pemergianmu,
dan kamu tidak akan pernah melihatku termenung
sedetik pun mengingatimu.
Kamu telah meninggalkan kami semua pergi
dan tidak akan kembali lagi.

Wahai masa depan,
engkau masih dalam keghaiban!
Maka aku tidak akan pernah bermain dengan khayalan
dan menjual diri hanya untuk sebuah dugaan.

Aku tidak akan memburu sesuatu yang belum pasti
kerana esok hari mungkin tiada sesuatu
esok hari adalah sesuatu yang belum diciptakan
dan tiada suatu pun darinya yang dapat disebutkan

.........................................................

kadang-kadang dalam hidup kita tersalah membuat perhitungan..nak undur memang mustahil, maka kutiplah semua khilaf itu untuk kita jadikan pedoman dalam meneruskan perjalanan..

hidup juga penuh dengan kejutan, yang membuatkan kita sedih, kemudian tiba-tiba tersenyum bahagia..kadang-kadang kita sakit, jatuh terduduk merenung nasib, namun kebahagiaan pasti bersama kerana siang pasti menyusul setelah kita teraba-raba dalam kelamnya malam..

yang pasti, dalam wajah apapun kita..kita masih lagi bernafas dalam jiwa hamba..

hari ini adalah sejarah, esok adalah impian,isikan antara keduanya dengan doa tulus dan harapan ikhlas, agar senyum kita di saat ini berkekalan..insyaAllah..