Wednesday, March 31, 2010

sejenak di persinggahan kehidupan..

بسم الله الرحمن الرحيم




Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa, Kecuali diri sendiri.. Tetapi dalam kita bersendirian,kita beruntung kerana..mempunyai seorang sahabat yang memahami kita..
Sebagaimana kita mengharapakan keiklasan dan kejujuran seorang sahabat,begitulah juga dia. Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya. Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.

Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya..? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa..tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami..Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan?..Sesekali jadilah sahabat yg mendengar dari yg hanya bercerita...Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat kerana dia juga seorang manusia, Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan kecewa. Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat..

Sebagai kekuatan Jadilah kita sahabatnya itu. Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yg kita sangkakan. Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yg ingin diluahkan.. Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan.. Kita tidak tahu. Tetapi.jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita akan tahu..

RENUNGILAH...

HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA
TERSIMPUL SEGALA-GALANYA


Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang,ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. (Dale Carnagie)

Orang yang menunjukkan kebaikan kepada anda adalah sahabat yang baik.Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik. (Hukama')

istimewa buat sahabat....

Teman,

Kekadang aku rasakan diari hidup ini terlalu panjang,

Jika didalamnya penuh dengan kekecewaan,kesedihan,kesunyian serta kegagalan,
Mahu saja aku menamatkannya,
Namun....hadirmu membuatkan diri ini semakin tabah menghadapi liku dan ranjau hidup ini...

Teman,

Kekadang aku rasakan diari perjalanan hidupku terlalu singkat,

Jika di dalamnya penuh dengan keceriaan,
kebahagiaan dan kegembiraan,
Apatah lagi bila adanya dirimu disisi,
Yang menjadi pembakar semangatku, penasihatku dan sahabatku yang setia,
Sungguh bertuah sesiapa yang memilikimu....


Tapi Teman...

Seandainya suatu masa nanti... kita punya haluan sendiri..
Kenangan bersamamu akan sentiasa dihati,
Ku ingin ukhwah ini abadi dan sejati,
Namun siapa aku untuk menentukannya,
Siapa aku untuk menyatakannya...


Harapanku hanya satu...
Ingin melihatmu bahagia..selamanya....
Untukmu teman...terima kasih atas segalanya...


.. tiada ungkapan perpisahan dalam persahabatan walaupun maut menjadi noktahnya kerana seorang SAHABAT itu terlalu istimewa dalam doa sahabatnya yang lain meskipun tanpa bayangnya ..

p/s : terima kasih pantai, terima kasih kerana setia ditepian saat lautan dilanda badai..dan tidak jemu mengalunkan bayu sealun irama nyanyian perindu damai..

Sunday, March 21, 2010

award from sahabats =)

بسم الله الرحمن الرحيم

award from ukhti deeNa dan akh Abd Razak

first of all, dis is my first time being awarded since i have dis blog for about 9 months ago..thanks to sahabat-sahabat..ukhti deeNa farhana n akh Abd Razak..

secondly..sorry sebab lambat ambil..melatidaisy sedikit busy kebelakangan ini..sekarang pun dah masuk fatrah imtihan..blog pun da lame x ter update..hihi..alhamdulillah hari ni berkesempatan :)

but then, untuk menerima award ini i need to fulfill some requirements as below..:
[ade asaimen jugak..hihi]

1. Thank and link the person that gave you the award.
2. Pass this award to 15 bloggers you’ve recently discovered and think are fantastic
3. Contact said Blogs and let them know they’ve won the award
4. State 7 things about yourself.


firstly, thanks again to ukhti deeNa Farhana and akh Abd Razak
for this beautiful blogger award =)


secondly..sy hadiahkan award cantik ini untuk sahabat-sahabat follower saya yang dihormati..antaranya

~Diriku~
~bro cemomoi~
~ukhti rahmah~
~ukhti umy~
~muniey syg~
~kak jane~
~ukhti afeefah~
~bro fares~
~ukhti werdah~
~bro frodo Baggins~
~akh anak laut~
~ukhti intan~
~bro fly~
~Abu Muaz~
~ummi Ida~
~si para-para~
~bro iqbal~
~kak solehah~
~bro.azrai~
~bro wan shah~
~akh hasrul nizam~
~sis cun09~
~ibnu jamaluddin~
~bro firdaus~
~bro hisham~
~dan kepada semua yg singgah~

kepada semua sila lah ambil awardnya di sini ya..jazakumullahu khairan jazaa'
semoga ukhwah ini diberkatiNya

erm..7 things about myself.. orang terengganu, student b.arab tahun 2 di uia, friendly, love my family n frens, sensitif, suka pergi pantai menikmati keindahan ciptaanNya, suka puisi.

sekian..thanks again to ukhti deeNa n akh Abd Razak..

"senyumlah di kala gembira, kerana itulah sebaik-baik utusan yg menggambarkan ketenangan di hati..senyumlah dikala duka, kerana itulah yg menggambarkan kerelaan hati menempuh dugaan Ilahi.."

p/s: kawan-kawan..doakan kejayaan sy dalam final exam ni ye..syukran..barakallahu fikum:)

~salam ukhwah sejati~



Thursday, March 11, 2010

bila hati menyapa ...

بسم الله الرحمن الرحيم




Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan. Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita. Dalam hidup,terkadang kita lebih banyak mendapatkan apa yang tidak kita inginkan. Dan ketika kita mendapatkan apa yang kita inginkan, akhirnya kita tahu bahwa yang kita inginkan terkadang tidak dapat membuat hidup kita menjadi lebih bahagia Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan, pergilah ke tempat-tempat kamu ingin pergi. Jadilah seperti yang kamu inginkan, kerna kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang ingin kamu lakukan. Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan. Kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu dan rasa sakit hati.




Waktu kamu lahir, kamu menangis dan orang-orang di sekelilingmu tersenyum. Jalanilah hidupmu sehingga pada waktu kamu meninggal, kamu tersenyum dan orang- orang di sekelilingmu menangis. Semoga kamu mendapat cukup kebahagiaan untuk membuat kamu bahagia, cukup cubaan untuk membuat kamu kuat, cukup penderitaan untuk membuat kamu menjadi manusia yang sesungguhnya, dan cukup harapan untuk membuat kamu positif terhadap kehidupan. Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya. Hari ini bila ia datang, jangan biarkan ia berlalu pergi. Esok kalau ia masih bertandang, jangan harap ia akan datang kembali Sesuatu yang baik, belum tentu benar. Sesuatu yang benar, belum tentu baik. Sesuatu yang bagus, belum tentu berharga. Sesuatu yang berharga atau berguna, belum tentu bagus. Agama menjadi sendi hidup, pengaruh menjadi penjaganya. Kalau tidak bersendi, runtuhlah hidup dan kalau tidak berpenjaga, binasalah hayat. Orang yang terhormat itu kehormatannya sendiri melarangnya berbuat jahat. -Pepatah Arab Jangan tertarik kepada seseorang kerna parasnya, sebab keelokan paras dapat menyesatkan. Jangan pula tertarik kepada kekayaannya kerna kekayaan dapat musnah.




Tertariklah kepada seseorang yang dapat membuatmu tersenyum, kerna hanya senyum yang dapat membuat hari-hari yang gelap menjadi cerah. Sungguh benar bahwa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya, tetapi sungguh benar pula bahwa kita tidak tahu apa yang belum pernah kita miliki sampai kita mendapatkannya. Masa depan yang cerah selalu tergantung pada masa lalu yang dilupakan. Kita tidak dapat meneruskan hidup dengan baik jika tidak dapat melupakan kegagalan dan sakit hati di masa lalu. Tentang Waktu Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.





Harta yang paling menguntungkan ialah SABAR. Teman yang paling akrab adalah AMAL. Pengawal peribadi yang paling waspada DIAM. Bahasa yang paling manis SENYUM. Dan ibadah yang paling indah tentunya KHUSYUK. Wanita yang cantik tanpa peribadi yang mulia ,umpama kaca mata yang bersinar-bersinar, tetapi tidak melihat apa-apa Jangan sekali-kali kita meremehkan sesuatu perbuatan baik walaupun hanya sekadar senyuman. Anda bukan apa yang anda fikirkan tentang anda, tetapi apa yang anda fikirkan itulah anda Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan. Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan. Kekayaan bukanlah satu dosa dan kecantikan bukanlah satu kesalahan. Oleh itu jika anda memiliki kedua-duanya janganlah anda lupa pada Yang Maha Berkuasa. Sampan tidak akan dapat belayar di padang pasir betapa pun jua empuknya pasir itu -Pepatah Arab



Perjalanan seribu batu bermula dari satu langkah. - Lao Tze Kalaulah anda tidak mampu untuk menggembirakan orang lain, janganlah pula anda menambah dukanya. Gantungkan azam dan semangatmu setinggi bintang di langit dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan Saya percaya, esok sudah tidak boleh mengubah apa yang berlaku hari ini, tetapi hari ini masih boleh mengubah apa yang akan terjadi pada hari esok.



~ semoga kita semua dirahmati selalu..ameen.. ~

[melatidaisy]

Monday, March 8, 2010

Antara lobak ,telur dan serbuk kopi.


بسم الله الرحمن الرحيم


Pada suatu hari, seorang pemuda kelihatan gelisah kerana beranggapan hidup terasa amat menyakitkan. Setiap kali dia dapat menyelesaikan sesuatu kerumitan, timbul pula masalah lain yang memerlukannya ‘berjuang’ lagi.


Akhirnya pemuda itu bertemu dengan ayahnya, seorang tukang masak. Dia menceritakan masalah yang dihadapinya dan didengar dengan sabar oleh bapanya. Selepas habis dia mencurahkan perasaannya, bapanya membawa pemuda itu ke dapur.


Di situ, si ayah mengisi tiga periuk dengan air dan meletak periuk itu di atas api. Apabila air mendidih, dia memasukkan lobak merah di dalam periuk pertama, telur di periuk kedua dan serbuk kopi di periuk ketiga. Bahan itu dibiarkannya mendidih.


Si anak tertanya-tanya dan menunggu dengan tidak sabar sambil memikirkan apa yang dilakukan ayahnya. Setelah 20 minit, si ayah mematikan api. Ia menyisihkan lobak dan meletaknya dalam mangkuk, mengangkat telur dan meletakkannya di mangkuk lain, dan menuangkan kopi mangkuk lainnya. Lalu ia bertanya anaknya


"Apa yang kau lihat, nak?”


“Lobak, telur dan kopi,” jawab si anak.


Si ayah mengajaknya mendekati mangkuk dan memintanya merasai lobak itu. Pemuda itu menurut dan dirasakan lobak itu enak.


Ayahnya meminta pemuda itu mengambil telur dan memecahkannya. Setelah membuang kulitnya, ia mendapati sebiji telur rebus yang mengeras. Terakhirnya, ayahnya meminta dia merasai kopi. pemuda itu tersenyum ketika merasai kopi dengan baunya yang harum.


“Apa erti semua ini, ayah?” tanya pemuda itu.


Ayahnya berkata, tiga bahan yang direbus tadi menghadapi kesulitan sama – direbus dalam air yang mendidih tetapi setiap satu menunjukkan reaksi berbeza. Sebelum direbus, lobak bersifat keras dan sukar dipatahkan. Namun selepas direbus, lobak menjadi lembut dan lunak.


Telur pula sebelumnya mudah pecah tetapi apabila direbus, isinya menjadi keras. Serbuk kopi mengalami perubahan yang unik. Setelah ada dalam rebusan, serbuk kopi mengubah air berkenaan.


“Kamu termasuk dalam kategori mana?” tanya si ayah.


Pemuda itu terdiam.


“Air mendidih itu umpama kesukaran dan dugaan yang kamu lalui. Ketika kesukaran dan kesulitan mendatangimu, bagaimana kau meghadapinya? Apakah kamu lobak, telur atau kopi?”


Pemuda itu termenung memikirkan perumpaan yang diberikan bapanya.


“Jika kamu lobak yang kelihatannya keras, kamu akan mudah menyerah kepada penderitaan dan kesulitan. Kamu bakal kehilangan kekuatan. Atau kamu adalah telur yang awalnya memiliki hati lembut, dengan jiwa yang dinamik, tetapi dengan adanya cabaran dan kegagalan, menjadi keras dan kaku, walaupun kelihatan sama pada luarannya"


“Ataukah kamu adalah serbuk kopi? Ia mengubah air panas yang menyakitkan itu. Ketika air mencapai suhu terpanas, kopi terasa semakin nikmat. Sepatutnya kamu menjadi serbuk kopi ketika keadaan menjadi semakin buruk, kamu menjadi semakin baik dan membuat keadaan di sekitarmu juga menjadi semakin baik,” jelas si ayah dengan penuh pengajaran kepada anaknya itu.






Kesimpulan yang ingin saya perkatakan di sini ialah kita sebagai seorang makhluk Allah tidak kira Muslim atau kafir dijadikan Allah bukanlah sia-sia atau untuk berseronok seronok saja (khususnyaMuslim).Akan tetapi Allah jadikan bersama-sama dengan penciptaan kita ini masuliyah utk kita pikul sebagai salah seorang daripada khalifah-Nya utk memakmurkan bumi yg merupakan anugerah-Nya kepada kita. Sesuai dan selaras dengan penciptaan seseorang makhluk itu, Allah jadikan sesuatu taklif itu sesuai dengan kemampuan dirinya seperti telah difirmankanNya di dlm Al-Qur'an:-


(La yukallifullahu nafsan illa wus'aha)


Dlm mencari kesempurnaan melaksanakan taklif tersebut, tentu pelbagai masalah kunjung tiba sebagai satu cabaran dari Allah nak melihat sejauh mana tegarnya atau sabarnya kita menahan ujian dariNya itu. Kita mestilah jadi bak kopi tadi......yg mana bila kopi tadi melalui satu julat kepanasan yg tinggi iaitu kopi tadi didihkan dlm air yg panas, maka ia bertukar menjadi air kopi yg sgt harum dan menyegarkan si peminumnya. Air yg panas tadi ibarat masalah yg kita hadapi, utk melihat kita sabar melaluinya atau tidak. Jika kita mengalah awal, maka kita seperti lobak yg lembik atau keras kaku seperti telur yg tlh direbus.

Friday, March 5, 2010

aku dan pelayaran

بسم الله الرحمن الرحيم



terdengar irama syahdu..

lembut menyapa ditelingaku..

damai dalam keresahan..

tenang dalam kehimpitan..

terasa air mata bergenang..

dan aku tak mampu menghalang lagi..

kubiarkan kehangatannya mengalir suram meniti sepi..

merungkai segala kenangan dan harapan..

tiada kata mampu di ungkapkan

semuanya hilang ditelan perasaan..

membawaku merentas keindahan lautan

saat camar terbang berpasangan

dan nelayan-nelayan pulang petang

langit jingga melakar cerita

ada rasa bergetar di dada..

ada suara bergema di jiwa..

ku panggil dalam sayup kedengaran....

ku cari namun semakin kelam di pandangan..

hendak ku kejar namun ia cuma bayang-bayang..

hendakku biar kelak terkubur harapan..

aduh....pedihnya terusik.. sakitnya terhiris..

wahai hati..ini lah permainan alam..

redha kah kamu dalam pelayaran?

di mana tawakkalmu dalam doa yang kau bisikkan ?


-sekadar coretan-

[melatidaisy.5mac10]


Wednesday, March 3, 2010

air mata wanita

بسم الله الرحمن الرحيم





Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya..

"Mengapa engkau menangis?"
"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti", kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya dan berkata,
"Dan kau tak akan pernah mengerti"


Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,

"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.

"Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"

Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan"

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan
tanpa mengeluh "
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

"Kau tahu:
Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."

"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya tempat dimana cinta itu ada."